Del : SMS
Berlingske Business

Motivation af medarbejderne

Jeg har været leder i flere år, og har faktisk været glad for det. Men nu har min chef fået meldinger om, at jeg ikke er så dygtig til at skabe motivation blandt medarbejderne. Han har fået flere kommentarer, og vi har talt om det. Men det er ikke nok for mig at få at vide, at jeg skal motivere bedre. Jeg forventer ikke at I skal kunne give mig alle svar, men har I ikke et par gode råd til hvad jeg kan gøre. Arbejdslederen

Artiklen fortsætter under annoncen
Kære Arbejdsleder

Der er skrevet bjerge af bøger om emnet, hvor du kan finde yderligere inspiration. Nogle af de vigtige områder er:

1. Skab håb og ambitioner for dine medarbejdere noget at arbejde sig hen imod. Visioner er ikke kun noget en virksomhed har. Det har grupper og enkelte medarbejdere også. Sæt spændende og ambitiøse mål op medarbejderne, og vær nærværende i deres anstrengelser for at nå disse mål. Tilpas målene de enkelte medarbejdere.

2. Medarbejdere ønsker en ærlig og troværdig chef, som man kan have tillid til. En chef som altid forsøger at gøre det bedst mulige. Det betyder ikke en Supermand, der kan alt, men en der altid forsøger at gøre sit bedste og kommunikere åbent og ærligt med medarbejderne.

3. Medarbejderne forventer også en chef, der kan træffe de rigtige beslutninger. Det kræver ofte en vis portion mod at træffe disse beslutninger, og at få dem gennemført.

4. I alle sager bør du udvise realisme. Fantasifostre er for let gennem-skuelige og virker ikke engagerende på medarbejderne. Husk, at realisme kan have flere dimensioner. Derfor må du også forstå hvad der er realistisk for medarbejderne.

5. Du må påtage dig ansvar for de situationer, der opstår. Men samtidig sikre at medarbejderne får mulighed for at de tager deres del af ansvaret. Endelig skal du være dygtig til at kommunikere både formelt og uformelt, overfor den enkelte og overfor alle samlet. Gennem din kommunikation vil du selv udvise engagement og selv-motivation, som vil virke smittende på dine medarbejdere.



Held og lykke.

Claus Hellmann Hansen

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere