Del : SMS
Berlingske Business

Millionregn over IT-firma drypper på danske iværksættere

Tommy Ahlers - Podio
Den amerikanske it-koncern Citrix købte i sidste uge den danske IT-iværksættervirksomhed Podio. Det er anden gang på få år, at Tommy Ahlers står i spidsen for et succesfuldt salg af en dansk virksomhed. Foto:

Den danske venturebranche har de seneste år været ramt af exit-tørke. Derfor har salget af dansk IT-iværksætter i den forløbne uge en enorm symbolværdi for hele venture- og iværksættermiljøet.

Artiklen fortsætter under annoncen

Når en IT-gigant som amerikanske Citrix vender blikket mod Danmark og køber en lille IT-virksomhed, giver det genlyd i iværksætter- og investormiljøet. Det er tegn på, at den danske iværksætterscene har noget at byde på.

Sådan lyder det i det danske venturemiljø, efter at det i den forløbne uge blev offentliggjort, at Citrix har købt den danske IT-iværksættervirksomhed Podio blot et år efter, at ventureselskabet Sunstone Capital skød 22 mio. kr. i virksomheden. Summen for handlen er ikke offentliggjort men vurderes til at lande på den rigtige side af 200 mio. kr.

Amerikansk IT-gigant køber danske Podio

Ligesom det giver økonomisk gevinst for stifterne, betyder det også, at de venturefonde, der har del i investeringen, får fornyede midler i kassen og kan vise over for de institutionelle investorer (selskaber der investerer gennem ventureselskaberne, red.), at der er potentiale i de danske iværksættervirksomheder.

Generelt har den danske venturebranche været ramt af exit-tørke de seneste år. I 2011 blev der hos de danske ventureselskaber gennemført 15 exitter, hvoraf de ni virksomheder blev købt tilbage på stifternes egne hænder, én blev likvideret, mens tre virksomheder blev solgt til anden virksomhed (detaljerne om de sidste to er uoplyst, red.). Det fremgår af seneste kvartalsanalyse af det danske venturemarked lavet af Vækstfonden og DVCA, brancheforeningen for kapital- og venturefonde.

Danske Podio får million-indsprøjtning

Blandt andet derfor har det en enorm symbol- og troværdighedsværdi, når der i Danmark gennemføres en exit, og en IT-iværksættervirksomhed bliver solgt til en amerikansk IT-gigant. Det vurderer Søren Hougaard, der er adjungeret professor i innovation og iværksætteri ved CBS og forfatter til en bog om dansk venturekapitals historie.

»Der er tørke og har været det nogle år. Det er enormt svært at lave en exit - ligegyldigt om det er inden for IT, bio eller life science. Derfor betyder en exit meget på mange måder. Naturligvis for investorerne og iværksætterne bag virksomheden, men også for danske venturefonde generelt. De har det ikke specielt godt i Danmark og lider af dårlige afkast. Derfor medvirker et salg til at vise, at vi har noget at byde på i Danmark. Det har en stor symbol- og troværdighedsværdi for branchen, ligesom det kan medføre en optimisme, der også smitter af på iværksættere og hele innovationsmiljøet,« lyder det fra Søren Hougaard.

Han henviser til, at eksempelvis salget til den britiske spildistributør Eidos for 256 mio. kr. af IO Interactive, der står bag computerspillet Hitman, medvirkede til at sætte skub i en bølge af nye spilvirksomheder.

Mindre tosset at være iværksætter

Hos ventureselskabet Sunstone Capital, der investerede i Podio for et års tid siden, håber Christian Jepsen, partner i Sunstone Capital Technology Ventures, da også, at salget kan være med til at motivere flere iværksættere.

»Hver gang, der er en exit, giver det et skub til iværksætterkulturen. Det bliver lidt mere realistisk for folk at springe ud i det – og lidt mindre »tosset« at være iværksætter. Og så er det jo et lille land, hvor folk kender hinanden. Derfor er der mange personer med relation til Podio, der formentlig vil blive lidt mere disponerede for at turde prøve det,« vurderer Christian Jepsen, der både hos investorer og kolleger i venturebranchen har modtaget positive reaktioner efter salget.

Han peger samtidig på, at der historisk set er en tendens til, at stifterne af iværksættervirksomheder også selv begynder at få smag for at agere som såkaldte business angels, der selv investerer direkte i nye virksomheder.

Det har eksempelvis været tilfældet med stifterne af Goviral, der for et års tid siden blev solgt for 529 mio. kr., og for Jesper Buch, som for et års tid siden solgte sin sine aktier i sit første iværksættereventyr, Just-eat, og siden har investeret i en række nye virksomheder (læs interview på side 8). Det samme gælder Tommy Ahlers, der i 2008 solgte virksomheden Zyb til Vodafone for 235 mio. kr. og efterfølgende investerede i Podio.

Både hos brancheforeningen DVCA og hos Vækstfonden, der via Sunstone Capital også havde penge i Podio, fremhæves salget til Citrix som en flot exit-case. Samtidig lyder det begge steder, at der stadig sukkes efter flere lignende eksempler i Danmark.

»Vi er bestemt rigtig godt tilfredse med resultatet og glade på branchens vegne for, at det på forholdsvis kort tid er lykkedes at skabe en succesfuld virksomhed. Det viser, at det godt kan lade sig gøre. Samtidig ved vi godt, at en »enlig svale gør ingen sommer«. Når vi kigger på al statistik over kapital i Danmark, er det tydeligt, at der kræves en fortsat interesse fra institutionelle investorer, og at vi får skabt den type exit som en tilbagevendende begivenhed,« lyder det fra vicedirektør i Vækstfonden, Martin Vang Hansen.

Flere exits, tak

Samme melding kommer fra brancheforeningen DVCA, hvor direktør Jannick Nytoft peger på, at der over de seneste år desværre ikke har været mange exits, der er braget igennem i iværksættermiljøet. Han håber derfor, at Podio-exiten er et udtryk for, at der er kommet lidt mere gang i venturemarkedet, hvor seneste kvartals­analyse af markedet sporede en lille stigning i optmismen. Oven på et ekstremt lavt investeringsniveau i 2011 med investeringer for 1,3 mia. kr. i 2011, lød der fra 67 procent af selskaberne en forventning om øget aktivitet i 2012.

»Podio er et rigtig godt eksempel på de virksomheder, vi skal have flere af i Danmark. Vi har set en stigning i kvaliteten hos iværksætterne, men vi står fortsat i en situation med mangel på den kapital, som kan drive de gode idéer frem. Det er klart, at finanskrisen har haft sin indvirkning, men det handler også om dansk kultur og rammevilkår her i landet, der ikke fordrer aktiviteten,« siger Jannick Nytoft.

LÆS OM DANSKE IVÆRKSÆTTERE I UDLANDET I DAGENS UDGAVE AF BUSINESS INNOVATION.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere