Del : SMS
Berlingske Business

Millioner til forskning i lugtfrie frikadeller

Frikadelle
Foto:

Højteknologifonden investerer millioner i 16 innovative forskningsprojekter, hvor dansk forskning skal udvikle sig i tæt parløb mellem universiteter og virksomheder.

Artiklen fortsætter under annoncen

Muren mellem forskning på universiteterne og de danske virksomheder har historisk været lidt for tyk, og dermed går Danmark glip af nye spændende og innovative produkter.

Siden 2006 har det været Højteknologifondens opgave at åbne sluserne og sørge for at Danmark bruger sin viden bedst muligt.

Sidste år blev et pilotprojekt forsigtigt sat i søen og nu er Højteknologifonden for alvor klar til at sætte alle sejl til for at støtte nye projekter med stort potentiale.

Erhvervspostdoc er en ny karrierevej for nyuddannede ph.d.er, som Højteknologifonden påbegyndte i 2011. Projektet går i alt sin enkelthed ud på at forskerne bliver tilknyttet en virksomhed og et konkret projekt, som de i fællesskab skal gøre forretningsmæssigt interessant.

- Vi skal her i landet blive skrappere til at skabe frugtbare samarbejder mellem vores virksomheder universiteter og dermed sørge for, at vi udnytter vores viden bedst muligt. Historikken har antydet, at virksomheder kun vil markedet og universiteterne bruger for meget tid på fordybelse og søger ikke at de mere kommercielle dele i forskningen. Begge dele kan være håbløst. Det handler om at få det til at spille sammen. De skal simpelthen mødes i et grænseland, fortæller direktør i Højteknologifonden, Carsten Orth Gaarn-Larsen.

Erhvervspostdoc er projekter i mindre målestok end Højteknologifonden ellers er engageret i. Det samlede budget for de 16 forskere er 33 mio. kr. Højteknologifonden finansierer de 17,5 mio. kr., mens virksomhederne investerer 10 mio. kr. og universiteterne 5,5 mio. kr.

Der er tale om en person, som inden for de seneste tre år har taget en ph.d. Vedkommende bliver tilknyttet en virksomhed og sammen skal et projekt realiseres.

Kærnemælk som smør og lugtfrie frikadeller

Spørgsmålene, der skal besvares i de nu 16 forskellige projekter er vidt forskellige.

Kan stress hos fostre føre til depression som voksen? Kan kærnemælk blive til fremtidens fedtfattige smør? Kan regnvand styres bedre i kloaksystemer, så vi undgår oversvømmede kældre?

Et fjerde projekt handler om noget så jordnært som at fjerne lugten af orne. For om syv år må grise i Europa ikke længere kastreres, og det kan føre til en ubehagelig lugt af orne under madlavningen. En dansk forsker vil derfor sammen med Videncenter for Svineproduktion finde de gener, der giver lugten og dermed sikre en lugtfri frikadelle.

”Når vi forhåbentlig får løst denne udfordring, kan vi være med til at sikre forbrugerne en fortsat god oplevelse med dansk svinekød. Men først skal vi lokalisere de markører i grisens DNA, som udvikler et højt niveau af ornelugt. Det er et stort arbejde, for der er 60.000 DNA-markører på hele grisens genom,” siger Anders Vernersen, afdelingschef for Avl & Genetik, Videncenter for Svineproduktion, Landbrug & Fødevarer.

Han understreger desuden, at et positivt resultat også vil smitte positivt af på værdien af danske grise i udlandet, som i dag aftager alt fra sæd over avlsgrise til slagtesvin og svinekød fra Danmark.

Højteknologifonden har sammen med virksomheder og universiteter investeret godt fire milliarder kroner i 157 nye offentlig-private forskningssamarbejder inden for områder som energi/miljø, bio/medico, produktion, IT/tele, fødevarer og byggeri.

Alle landets universiteter og 252 virksomheder er i dag engageret i fælles højteknologisk udvikling. Alle parter deltager i finansieringen og de første projekter gik i gang i 2006.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere