Del : SMS
Berlingske Business

Menstruationskop vinder Venture Cup

Ruby Cup
Ruby Cup blev årets vinder i Venture Cup Startup Competition og dermed 250.000 kroner rigere. Veronica D'Souza var den eneste af de tre bagmænd, der var til stede og kunne modtage prisen.

Kvinder, udviklingslande og menstruation. De tre ting gik op i en højere enhed, da tre iværksættere fra CBS i går vandt dette års Venture Cup og hovedpræmien på 250.000 kroner.

Artiklen fortsætter under annoncen

En bæredygtig og genanvendelig menstruationskop til kvinder i ulande var bedste idé ved årets Venture Cup Startup Competition. Firmaet bag hedder Ruby Cup, og er startet af tre kvindelige studerende fra CBS.

Koppen, de tre kvinder vil sælge, skal hjælpe kvinder i udviklingslande, der ikke har råd til hygiejnebind. Da menstruation er yderst tabubelagt i mange lande, bliver mange piger og kvinder hjemme fra skole og arbejde i perioden på grund af frygten for at bløde igennem. Det problem løser Ruby Cup, og på den baggrund kunne de i går modtage 250.000 kroner som førstepræmie i iværksætterkonkurrencen.

- Det giver selvtillid at få det enorme bifald fra salen, og en forståelse af, at det ikke bare er os der er skøre, når vi render rundt og taler om menstruation 12 timer om dagen, siger en af vinderne, Veronica D’Souza, i en pressemeddelelse.

Hun var den eneste fra det tre mand store firma, der kunne være til stede under prisoverrækkelsen. De to andre, Maxie Matthiessen og Julie Weigaard Kjær, laver i øjeblikket markedsundersøgelser i Nairobi, hvor de alle tre i øvrigt bor.

Veronica D’Souza er ikke i tvivl om, at prisen vil gøre arbejdet nemmere for det lille firma og give dem et gevaldigt rygstød.

- Med prisen har vi fået mere frihed til at fokusere på vores forretning, i stedet for at rende rundt og fundraise. Vi vil bruge pengene til at teste produktet. Det er sådan, vi gør det, taler med kvinderne og tester, tester og tester, siger hun.

Ruby Cup vandt hovedkonkurrencen og kategorien People & Society. De andre kategorivindere var Biosyntia, The CTS Wristband, Windshare og Optical Accelerometer.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere