Del : SMS
Berlingske Business

Loven beskytter mod injurier på nettet

Loven beskytter mod injurier på nettet - 1

Injurier. Du behøver dig ikke finde dig i usand kritik og ærekrænkelser, som fremsættes på nettet. Alt efter afsenderen og kritikkens indhold kan du få nedlagt foged-forbud, kræve erstatning og politianmelde synderen. Men start med at bede firmaet, der driver debatsiden, om at fjerne den ulovlige udtalelse.

Artiklen fortsætter under annoncen
Mange års slid for at opbygge et godt omdømme og et kendt brand, kan i dag hurtigt blive tabt på gulvet, hvis man som virksomhed bliver omtalt dårligt på nettet i et forum, hvor dine kunder også er.

Nettet vrimler med blogs, hvor meninger flyder frit uden at nogen redigerer i dem eller bortcensurerer udtalelser, der "går over stregen".

Alligevel er nettet absolut ikke lovløst.

Den tilsyneladende ube-grænsede adgang til at offentliggøre meninger giver ikke samtidig en ubegrænset ret til at tale dårligt om andre.

Ytringsfriheden er den samme, som vi er vant til, siger ekspert i medieret Søren Sandfeld Jakobsen, juridisk institut, CBS.

- Vi har straffelovens regler om ærekrænkelse og injurier, som beskytter. Desuden er erhvervslivet beskyttet af markedsføringslovens forbud mod, at virksomheder tale vildledende og "utilbørligt" om andre virksomheder, oplyser han og henviser til de handlemuligheder der er.

Det være sig at få fogeden til at udstede forbud mod offentliggørelsen, at politianmelde hjemmesiden og lægge sag an med krav om erstatning for såkaldt "tort".

Medansc

Søren Sandfeld Jakobsen erkender, det kan være sværere, når folk fremsætter kritik anonymt.

- Men her må man huske på, at den der driver hjemmesiden kan dømmes for med-ansvar, hvis man ikke griber ind og fjerner ulovligt indhold, siger Søren Sandfeld Jakobsen og peger på straffelovens regel om medvirken (§23).

Ansvar for medvirken kræver at ejeren eller den ansvarlige for hjemmesiden kender til de krænkende udtalelser på hjemmesiden. Søren Sandfeld Jakobsen råder derfor virksomheden som det allerførste at kontakte personerne bag hjemmesiden. Deres navn og adresse skal fremgå på selve hjemmesiden. Det kræver e-handelsloven.

- Derpå bør udbyderen fjerne udtalelserne, hvis de er fornærmende, usaglige eller rummer beskyldninger, som ikke er bevist, siger han.

Der har ikke rigtig været nogle kendte sager om medvirken til injurier på nettet, så folk er klar over, hvor langt hjemmesideejernes ansvar går.

Søren Sandfeld følger derfor spændt en retssag, som videoleverandøren Viacom i øjeblikket kører mod Google, som har købt den kendte portal YouTube.

Viacom kræver erstatning, fordi Google ikke har grebet ind over for nogle ulovligt bragte videoer på YouTube.

Søren Sandfeld savner også regler eller domme, der klart tager stilling til om visse blogs på nettet skal have samme ret som dagblade og tv-mediet, når det gælder ytringsfrihed. Det vil sige have en mere vidtgående ret til at ytre sig i "almenhedens interesse," ret til at beskytte sine kilder og ret til at nægte at vidne.

- Vi skal ind og se på, hvad en "journalist" er og hvad der er et "medie." Dét har jo før været ret klart, men det er det ikke længere, siger Søren Sandfeld Jakobsen.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere