Del : SMS
Berlingske Business

Lej et CRM-system

Lej et CRM-system - 1

Fleksibelt. Hvis man ikke har behovet for at installere et CRM-system på virksomhedens servere er konceptet "software as a service" en interessant mulighed.

Artiklen fortsætter under annoncen
Det kan være dyrt at anskaffe sig et CRM-system. Der er udgifter til systemet, implementering, og så skal man stadig betale årlige licenser. Og selv om virksomheden ikke har verdens mest avancerede systemer, taler man alligevel ofte om den såkaldte 80/20 regel, der betyder, at man skal regne med, at 80 procent af behovet umiddelbart dækkes af systemet (standard-ramme). Og at de sidste 20 procent skal tilpasses/udvikles af konsulenter i forbindelse med implementeringen af det nye system.

Men der er et andet alternativ, som flere små og mellemstore virksomheder i udlandet har fået øjnene op for. Konceptet hedder Software as a Service (SaaS) og betyder reelt, at man lejer et CRM-system, der er web-baseret og altså ikke skal installeres hos virksomheden selv.

Flere producenter omtaler også løsningen som en ASP-løsning, men om det lever fuldt ud op til definitionen på Software as a Service afhænger af den enkelte producent.

- Det er sjældent, at små virksomheders likvidet bare er til relativt store udskrivninger, som implementeringen af et CRM-system kan indebære. Derudover kan licenser og serviceabonnementer hurtigt blive uoverskuelige for virksomhederne, og det får mange til at holde sig fra CRM-systemer, fordi de ikke kan se gevinsten blive større end de løbende udgifter, siger proceskonsulent Finn Thomsen fra rådgivningsvirksomheden direction-marketing.com

Prøv før du køber

Software as a Service giver mulighed for at leje systemet, når man har brug for det, og det gør det meget billigere at komme i gang, fordi det er en beregning efter forbrug. Samtidig giver det mulighed for at afprøve nogle funktioner i systemet, som man måske endnu ikke ved, om man har brug for.

For mange virksomheder har nemlig problemer, når de skal fortælle leverandøren, hvilke funktioner systemet skal tilbyde, og de har især svært ved at forestille sig, hvad de får brug for i fremtiden. Derfor kan Software as a Service være en god mulighed for at afkode ens reelle behov.

- Jeg er helt sikker på, at vi vil se en kraftig vækst på dette område. Det er et attraktivt tilbud, fordi det er mere uforpligtende. Det er ren brugerbetaling, og derfor kan man bedre tillade sig nogle fejlskud og shoppe lidt mere rundt, end hvis man sidder over for en leverandør med en demo, påpeger Finn Thomsen.

Datasikkerhed

Men selv om Software as a Service lyder besnærende, kræver det også noget af virksomheden. For med et web-baseret system ligger virksomhedens data nemlig ikke hos virksomheden selv, og det kan afholde især større virksomheder fra at prøve kræfter med løsningen.

- Større virksomheder er ofte mere bekymrede for at lægge deres data ud. Især i Skandinavien er vi mere skeptiske, og det kan være et udtryk for overdreven forsigtighed, for man har jo ikke hørt om nogen, der har tabt data, men alligevel ville jeg nok ikke gøre det selv, siger Michael Ærø, der er direktør for forretningsudvikling i SuperOffice ASA.

Til gengæld er der yderligere en fordel ved Software as a Service, som især vil glæde de virksomheder med en beskeden IT-afdeling. For med SaaS er man nemlig fri for at spekulere på at hente opdateringer og installere dem på virksomhedens server eller de enkeltstående maskiner.

- Det er altid den seneste version, når man logger på, og det kan i yderste konsekvens sammenlignes med leasing, hvor man ofte kan udskifte produktet og hele tiden have den nyeste version. Det er jo vigtigt at sikre sig, at man får de opdateringer, som man har krav på, men i sidste ende skal opdateringerne ned på ens egen server, og det kan måske give anledning til flere problemer, end hvis man bare logger ind via et webbaseret interface, konstaterer Finn Thomsen.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere