Del : SMS
Berlingske Business

Ledere lader sig guide af overtro

Overtro
Det er blevet populært at lade sig lede af psykologiske og alternative veje til at blive et bedre menneske, en bedre beslutningstager, en bedre chef. Foto:

Don Ø har en indisk guru, og Nokia har haft sine ledere på meditationskursus.

Artiklen fortsætter under annoncen
Det kan være to kinesiske afstresningskugler, som bankdirektøren har liggende i sin øverste skuffe på kontoret. Det kan være den lille meditationsmåtte, som salgschefen ruller ud i mødelokalet hen på eftermiddagen. Og det kan være et tibetansk mantra-armbånd om bagermesterens håndled, eller bogen »The Secret«, der står på ingeniørens reol.

Det er blevet populært at lade sig lede af psykologiske og alternative veje til at blive et bedre menneske, en bedre beslutningstager, en bedre chef.

Rundt om hos udbyderne af de alternative kurser bliver deltagerne flere og flere. Vi vil forstå os selv og vores samspil med andre, og vi vil meget gerne gå andre veje end at slå op i en bog og finde svaret.

- For bare to år siden var ordet meditation et vanskeligt ord for mange at tage i deres mund. Nu er man »med fremme«, hvis man som virksomhed har et meditationsrum, og alle ved, at det forebygger stress og gør en mere klar i hovedet. Jeg har tydeligt kunne mærke den udvikling, og i øjeblikket er interessen for meditation stadig stigende, siger Malene Frandsen, der er coach- og proceskonsulent i konsulentgruppen Hvidehus i Valby.

Kontakt med afdøde 
                                                                                                         
I Hvidehus arbejdes især meget med de fire intelligenser: Mental intelligens, følelsesmæssig intelligens, kropsintelligens og spirituel intelligens. Et andet nøgleord er intuition, og på kurserne kan man blandt andet komme ud for såkaldt intuitiv fitness. Det . har især mange bankfolk prøvet:

- Vi har faktisk haft mange ledere og andre kunder fra det blå segment, altå ovre i banksektoren og den tekniske sektor. Finansfolk og ingeniører vil også gerne lære at mærke deres intuition bedre, at kunne stille ind på hinanden og at finde ind i sit eget center. Og ikke alle synes, det er fedt at meditere, og så vælger de at læse et digt, at høre noget bestemt musik eller at dyrke yoga i stedet for. Det handler om at finde den vej, der er god for én selv, siger Malene Frandsen.

Nogle kan slet ikke det med at være helt ubeskæftiget og alene med sine tanker, men har brug for at rulle nogle kugler rundt i hånden, at gå en tur eller at lave et ritual med at lytte til en bestemt cd eller tænde duftlys. Andre spørger kort eller bogstaver til råds for at dykke ind i deres eget sind, eller de opsøger alt fra en coach til en clairvoyant.

Mette Bertelsen er clairvoyant og bosat i Nordjylland, og hun har oplevet et voksende antal kunder, også fra erhvervslivet, gennem de seneste år.

- Folk vil rigtig gerne lære at meditere. De har hørt, at det skulle være så godt, og mange vil også gerne bruge det i deres professionelle liv. Men jeg oplever også mange, der kommer for at få en såkaldt sitting med klarsyn, hvor de kommer i kontakt med afdøde og kan finde nogle svar om sig selv på den måde. Det er meget individet, det drejer sig om lige nu«, siger Mette Bertelsen.

Topchefer på gulvet

Også hun oplever, at erhvervslivet i stigende grad tager den åndelige og indadsøgende verden til sig. Sidste efterår var ”Den sjette sans"-temaet på International Business College i Kolding, og Mette Bertelsen var blandt andet blevet bedt om at komme og give en klarsynsdemonstration, ligesom deltagerne også kunne smage på healing, clairvoyance og tarotkort.

- Jeg tror, tendensen er, at man bliver mere og mere fokuseret på sig selv, og at det er okay, at man som topleder ikke sidder på toppen og skal styre det hele selv. Man hører, at Don Ø har en indisk guru, og i dag accepterer vi ting, vi ikke helt ved hvad er, hvis det bare hjælper os. Jeg blev simpelthen så glad indeni, da jeg for halvandet år siden havde seks topchefer fra en midtjysk finanskoncern liggende og meditere på mit gulv på et spraglet tæppe. Selv når vi kaster os ud i noget vanvittigt, er vi jo bare blevet klogere på os selv, når vi lægger hovedet på puden om aftenen, siger Mette Bertelsen.

I den helt anden ende af selvudviklingskurserne ligger teorien NLP – neurologisk programmering – som går ud på at skabe positive forandringer i et menneskes liv, ved at personen bliver opmærksom på sin individuelle måde at sanse og føle verden på. En af grundsætningerne er, at vi har hver vores model af virkeligheden, fordi hvert menneske sanser på sin egen måde.

- Gennem årene har vi fået flere og flere ”venstre-hjernehalvdel-folk” på NLP-kurser. Ingeniører og IT-folk for eksempel, og der er også lige nu en stigende søgning fra det offentlige. Deltagerne kommer her, fordi de gerne vil blive klogere på sig selv og på de signaler, de sender. Virksomhederne bliver immaterielle, fordi produktionen flytter væk, og det kræver, at man ved rigtig meget om mennesker, siger direktør i NLP-Huset Lene Bredahl.

I NLP-Huset har de oplevet en stigning i kunder på godt 20 procent de seneste år, og i alt har omkring 6000 personer deltaget i et kursus, siden husets åbning i 1990.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere