Del : SMS
Berlingske Business

Langsom slikinnovation er vejen frem

Slik

Slik- og chokoladeproducenterne i Danmark er tvunget til langsom innovation. Hvis de danske slikmunde ikke skal have deres vingummi galt i halsen, skal de med på råd.

Artiklen fortsætter under annoncen

Traditioner og sikkerhed. De to begreber er helt afgørende i den danske slik- og chokoladeindustri. En analyse fra Berlingske Research og Berlingske Business viser, at de danske producenter har klaret sig godt gennem årene 2007-2010, men det kniber derimod med udviklingen af fremtidens produkter. De danske slikmunde vil nemlig kun spise det, de kender. Erfaringer viser, at udviklingen af nye produkter skal komme langsomt, hvis ikke der skal opstå deciderede anti-bevægelser blandt de danske forbrugere. Det oplever både supermarkeder og producenter.

- Slik er i høj grad forbundet med hygge og traditioner. Derfor hjælper det ikke at tvinge noget ned over hovederne på forbrugerne – så skaber de bare deres egne anti-trends, forklarer Heidi Teschemacher, Marketing Manager i LEAF Danmark.

fedtafgift

For at komme imødekomme forbrugerne har LEAF – dem der står bag blandt andet Malaco og Läkerol – for nyligt oprettet et ’slikmundepanel’. Panelets opgave bliver at prøvesmage nyt slik og komme med forslag til fremtidige produkter.

Og det er ikke tilfældigt, at det er LEAF, der netop går ud og laver et brugerpanel. Op til julesalget sidste år ændrede de nemlig opskriften på deres storsællert, Lagerman Konfekt. Kunstige farvestoffer og aromaer blev byttet ud med deres naturlige pendanter, og det skulle vise sig at være en fejl.

Den nye, sundere version af konfekten udløste en klageregn over producenten. Konfektaktivister oprettede grupper på facebook for at få den gamle Lagerman tilbage, og på hjemmesiden Trustpilot modtog LEAF lutter dårlige anmeldelser fra skuffede forbrugere.

Senest har Lagerman-producenten taget sine kunder med på råd over facebook i navngivningen af en ny Malaco-pose.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere