Del : SMS
Berlingske Business

Kundepleje skal have faglig værdi

Kundepleje

Kundepleje er ikke længere bare julefrokoster og skiture. Til gengæld handler det mere om at give kunderne noget af faglig værdi.

Artiklen fortsætter under annoncen

Kundepleje handler ikke længere bare om at forkæle kunden med en eller anden tilfældig gave. Det skaber i hvert fald hverken merværdi for kunden eller for afsenderen. Faglige ’gaver’ er kommet på banen i stedet.

- Der er sket et paradigmeskifte gennem de seneste ti år, når vi taler kundepleje. Førhen inviterede man kunder på skiture og til julefrokoster - det var meget personligt. Det er mange gået væk fra, især hvor der er flere kapitalkæder. I stedet inviteres kunderne til specialarrangementer, hvor der er er et fagligt indhold, så kunderne får noget med hjem, fortæller Jens Neustrup Simonsen, landsformand i Business Danmark.

Ifølge ham er gaver med et påklistret virksomhedslogo blevet faset mere ud. Hvor man gør noget i den stil, så giver man en gave, der kan bruges, eller som giver mening i forhold til det, virksomheden gerne vil kommunikere. Firmaet Zirena, der tilbyder reklame- og firmagaver, fornemmer netop den tendens.

- Det er anderledes nu end før i tiden. Der bliver lagt vægt på, at gaven har en funktion. Hvis ikke det skal kan spises, så skal det kunne et eller andet - mere end bare være pænt, fortæller Bente Juul Vestergaard, indehaver af Zirena.

Plej din kunde og sælg nyt

Brian Christiansen er indehaver af virksomheden Salgspotentiale, og han mener, at der netop er et salgspotentiale i aktiv kundepleje, som mange virksomheder overser. Han mener, at man skal sørge for at vende tilbage til sine tidligere kunder - ikke bare med et julekort, men med merværdi.

- Hvis en kunde har investeret i et system eller en maskine, så er der en chance for, at systemet kan meget mere, end kunden rent faktisk bruger. Den dygtige sælger tager ud og rådgiver yderligere om produktet, så kunden får mere værdi af købet. På den måde løfter sælgeren sig fra at være produktpusher til at være værdiskabende, mener Brian Christiansen.

Men samtidig med, at kunden bliver plejet, så kan sælgeren også få en fornemmelse af, om kunden har nye behov, måske er der en mulighed for at sælge nye systemer eller mere rådgivning.

- Hvis det er tre måneder siden, at kunden købte produktet, så kan der sagtens være opstået nye behov, som kunden ikke ved, at du kan levere, siger Brian Christiansen.

Han anbefaler også, at man kan holde arrangementer, hvor flere kunder kan møde hinanden og udveksle erfaringer.

Giv en ged

Men hvad med vin, kalendere og kuglepenne med firmalogo, er den form for ‘hej, vi er her stadig’-hilsen til kunderne helt død?

- Den type massekommunikation, som man havde tidligere, ser vi ikke så meget af mere. Vi ser mere kreative produkter, som har noget med afsendervirksomheden at gøre, som er en øjenåbner til modtagere, siger Jens Simonsen.

Og det gode gamle julekort er mange steder også blevet kasseret til fordel for en hilsen til de varme lande.

- Virksomheder modtager i forvejen bunker af julekort, og kortet er jo bare masseproduceret med en underskrift, man alligevel ikke kan læse. Det sælger ingenting. Så hellere sende en mail og skrive, at man i år har valgt at bruge pengene på nogen, der har brug for det, siger Brian Christiansen.

Men hans vigtigste pointe er salget. Ikke salget til nye potentielle kunder, men det dybe salg til kunden, man allerede kender.

- I mange salgskulturer er man meget fokuseret på at få ordren i hus, og man løber straks mod nye kunder. Man bruger kræfter på at få møde i stand, forberede sig, udarbejde tilbud for måske at få ordren i hus. I stedet skal man sælge dybere - sælge nyt til de kunder, man allerede har. Nye kunder er selvfølgelig også vigtige, men det er en balance, siger han.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere