Del : SMS
Berlingske Business

Krøllede hjerner skaber vækst

pix-kreativ-biz

Over 11 procent af værditilvæksten i dansk økonomi kommer fra de kreative erhverv, og de tegner sig for over syv procent af den samlede beskæftigelse.

Artiklen fortsætter under annoncen

Der er kroner i kreative hoveder – inden for brancher som kunst, arkitektur, musik, film, tv, computerspil og design. 11 procent af værditilvæksten i Danmarks økonomi kommer netop fra de kreative erhverv.

Guider er Danmarks mest kreative idé

Det svarer til en årlig værditilvækst på 108 mia. kr. Og over syv procent af den samlede beskæftigelse tegner de kreative erhverv sig for. Samtidig arbejder en stor del af danske virksomheder med oplevelser som en del af deres forretningsgrundlag for at skabe værdi for kunder og medarbejdere.

Foruden arbejdspladser og eksport markedsfører de kreative erhverv Danmark i udlandet, når dansk film og arkitektur vinder international opmærksomhed. Lego, Georg Jensen, Restaurant Noma, IO Interactive, B&O og Bjarke Ingels Group er blot nogle af de virksomheder, som sætter Danmark på landkortet inden for computerspil, design, arkitektur og gastronomi.

Kreative jyder tror på vækst i 2012

”Nu slår oplevelsesøkonomien både bankvæsen og landbrug, når det handler om antallet af beskæftigede. Således arbejder 100.000 danskere inden for den del af de kreative industrier, som konkurrerer internationalt. Til sammenligning beskæftiger dansk landbrug ca. 70.000,” siger Rasmus W. Tscherning, direktør for regeringens Center for Kultur- og Oplevelsesøkonomi.

EU har udråbt de kreative industrier som nogle af de vigtigste brancher i Europa fremover. I det forgangne år slog en rapport fra Center for Oplevelsesesøkonomi fast, at potentialet for de kreative iværksættere er stort i Danmark. Virksomhederne er meget mere internationalt orienterede end resten af dansk erhvervsliv, og mange af deres forretningsidéer er ofte tænkt globalt, konkluderede rapporten.

Stjernearkitekt skal tegne underjordisk museum


Der kæmpes i øjeblikket ihærdigt om at tiltrække de kreative hoveder på verdensscenen. I Canada lokkes der med attraktive skattebegunstigelser for digitale virksomheder. Sverige lokker med spidskompetencer inden for musik og misundelsesværdige momsfritagelser for bøger, Berlin lokker med eksplosive kreative miljøer, og England har et solidt renommé som center for musik, reklame, fjernsyn og reklameproduktion.

Læs specialrapport om de kreative erhverv i Berlingske Business magasin torsdag 16. februar 2012.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere