Del : SMS

Kreative mennesker er mere uærlige

madoff - biz
Bermard Madoff udviste stor kreativitet på Wall Street. Nu sidder han i fængsel. Foto:

Det handler om at tænke ud af boksen i disse tider, men det kan også sende dig bag tremmer.

Artiklen fortsætter under annoncen

Forholdet mellem kreativitet og uærlighed er langt tættere, end man lige skulle tro.

Et nyt studie gennem en række eksperimenter viser, at forsøgspersoner, som scorede højt på kreativitet, også var mere tilbøjelige til at snyde og være uærlige. Det skriver nyhedsportalen videnskab.dk

Det er de to amerikanske forskere lektor Francesca Gino fra Harvard University og professor Dan Ariely fra Duke University, som står bag undersøgelsen. Kernen i undersøgelsen er, at kreative personligheder og tænkemåder forbindes til en større evne til at legitimere handlinger, hvilket kan føre til uetisk opførsel.



Danske ledere skal lære at være kreative



Psykolog og professor Geir Kaufmann fra Handelshøyskolen BI i Bergen og University of California i USA trækker paralleller til erhvervslivet.

»Der er mere og mere fokus på kreativitet i forretningsverdenen. Det øger også risikoen for, at man udfordrer grænserne for meget i visse gråzoner. Det kan føre til, at man begår alvorlige lovbrud. Det er ikke utænkeligt, at lignende mekanismer har spillet en rolle i forbindelse med finanskrisen,« siger han til Videnskab.dk.

Forskerne har brugt en række anerkendte psykologiske måleredskaber for at vurdere forsøgspersonernes kreativitet og intelligens. Derefter har de testet forbindelsen mellem kreativitet, intelligens og uærlighed i fem forskellige eksperimenter, som hver involverede 100-160 forsøgspersoner.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere