Del : SMS
Berlingske Business

Kontante fordele ved at tage socialt ansvar

Danske smv’er kan få profit ved at tænke en ansvarlighed ind i værdikæden. Læs hvordan.

Artiklen fortsætter under annoncen
Små og mellemstore virksomheder skal tage deres sociale ansvar med glæde, når de vælger leverandører ude i verden.

Det kan lyde som den rene og skære socialisme, men det er budskabet fra chefkonsulent Henriette Freris fra Håndværksrådets Internationale afdeling, som hjælper de mindre virksomheder med mange vanskelige problemstillinger i leverandørkæden.

Hun arbejder blandt andet med at rådgive SMV’erne om deres sociale ansvar, og ifølge hende er det både god etik og penge at tjene på den omtanke, der skænkes miljøet og verdens fattige.

- Corporate Social Responsibility, CSR, lyder uhåndgribeligt og fremmed. Det er blevet endnu et buzzword, som virksomhederne skal forholde sig til. Men der jo i grunden ikke noget nyt i det. Det handler om virksomhedens sociale- og samfundsmæssige ansvar i både ind- og udland – og det er noget virksomheder har arbejdet med i flere år i forskelligt omfang. Men der er en stigende interesse fra det omgivende samfund, og i dag er det en vigtig del af en virksomheds konkurrenceevne, siger Henriette Freris.

CSR giver Rice god bundlinje

Pral med virksomhedens sociale ansvarlighed

Virksomheder fastholder socialt ansvar trods krise

Studerende kræver meningsfyldte jobs

Kontante fordele

Konkret kan det at tage et socialt ansvar føre til, at virksomhederne kan øge deres markedsandele, forbedre omdømmet og skabe ’goodwill’, skabe forbedringer i samarbejdet med leverandøren, forbygge risici i forholdet til leverandøren, skabe bedre produktkvalitet, produktivitetsforbedringer og loyalitet hos de ansatte, og ikke mindst øge investorernes interesse for virksomheden.

- Fairtrade fx kaffe er en del af trenden for tiden og der bliver stillet krav om bla. arbejdstagerrettigheder, både i forhold til børnearbejde og de voksne arbejderes evne til at kunne forsørge deres familier med deres løn. Selv det offentlige stiller krav om CSR i deres udbud nu. Dem der har en stærk CSR-profil vil derfor få en bedre deal i fremtiden, siger hun.

Styrk værdikæden

Ifølge Dansk Initiativ for Etisk Handel drejer det sig blandt andet om at sikre respekten for menneske- og arbejdstagerrettigheder i hele værdikæden, og arbejde for forbedringer af de sociale og miljømæssige forhold i forbindelse med blandt andet vareproduktion. Men det handler også om at modarbejde ulovlig og uetisk adfærd.

Det er noget større virksomheder har høstet goodwill på. Henriette Freris ser gerne, at også SMV’erne i højere grad udnytter de muligheder der er i CSR. Og netop i den etiske leverandørstyring er der muligheder for SMV’erne:

- Principielt er der ingen forskel på, om man er stor eller lille virksomhed, der arbejder med CSR. Fra vores projekt SUSBIZ (Partnerships for Sustainable Business Development) i Inden ved vi, at der også er god økonomi i det for mindre virksomheder. At give en arbejder adgang til rent drikkevand kan forbedre kvaliteten i arbejdet og på den måde kan produktiviteten optimeres. Derudover er det vigtigt, at virksomheder signalerer overfor samfundet og investorer, at man er etisk tænkende. En tredje ting er, at det er med til at motivere arbejdskraften hjemme i virksomheden. Kan medarbejderne mærke, at man er socialt ansvarlig i egen virksomhed og i forhold til underleverandører og kunder, så er det et rart sted at være, og som man gerne anbefaler andre, siger hun og anbefaler SMV’erne i første omgang at sætte sig ind i hvad CSR er,og derefter tage beslutning om hvad de vil gøre noget ved det:

- Derefter gælder det om at finde hvad formålet for virksomheden er, og hvordan det skal gøres. Men vigtigst er det at tage et skridt ad gangen.

CSR giver Rice god bundlinje

Pral med virksomhedens sociale ansvarlighed

Virksomheder fastholder socialt ansvar trods krise

Studerende kræver meningsfyldte jobsLæs ErhvervsBladet.dks ansvarfraskrivelse nederst på siden

Powered by Disqus



ErhvervsBladet.dk forbeholder sig ret til, men er ikke forpligtet til, at redigere eller fjerne kommentarer fra debatter, der er:

- i strid med gældende lovgivning
- racistiske eller injurierende
- skrevet i en grov tone
- udleverer personlige oplysninger

Ved at kommentere accepterer du, at ErhvervsBladet.dk herefter frit og fremover kan offentliggøre dit indhold i ErhvervsBladet.dk, på www.erhvervsbladet.dk.dk eller andre platforme og medier, som drives af Berlingske Media.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere