Del : SMS
Berlingske Business

Kom på træningslejr i innovation

Business Camp modellen er en af mange veje til at frigøre kreativiteten og skabe udvikling på kort tid.

Artiklen fortsætter under annoncen
Innovation er de danske virksomheders eneste mulighed for i de lange løb at gøre en forskel.

Det er et mantra vi har hørt til bevidstløshed i de sidste par år. Og det er da også en sandhed uden mange modifikationer.

Men hvordan er det lige, man som mindre virksomhed får knækket den nedadgående kurve, får sat kreativiteten fri og udviklet organisationen, distributionen eller produktet?

Det spørgsmål er der naturligvis mange svar på afhængig af, hvor man spørger. Forretningsudvikler Frederikke Kroon fra Marketing Consulting Services arbejder på konsulentbasis med innovationsprocesser i såvel små som store virksomheder.

Over de sidste otte år har hun udviklet sin egen innovationsdrivende proces baseret på camp-modellen, hvor udvalgte aktører på et afgrænset område, inden for en afmålt tidsramme arbejder med konkrete problemstillinger og løsninger.

En accelereret proces

I hendes version, Business Camp Metoden, er der tale om en styret og tidsbegrænset workshop, hvor medarbejdere fra virksomheden, aktører i virksomhedens verden og eksperter samles, og de aktuelle problemstillinger og udfordringer konkretiseres til opgaver, der derefter findes løsninger på.

Nøgleordene er, at de udefrakommende eksperter kan stille de afgørende spørgsmål og virksomheden gennem processen får kortlagt, hvor deres reelle problemstillinger og udfordringer er, hvor de kan eller skal tage aktioner og hvad disse kunne være.

- Camp-modellen er rigtig god måde at skabe og implementere innovationen. Det er en intensiv highspeed innovationsproces der forkorter innovationstiden. Med den kan man løse konkrete produktudviklingsopgaver, konceptudvikling og stort set alle former for dilemmaer, og så accelererer den implementeringen i virksomheden, fortæller Frederikke Kroon.

Hun har for nylig hjulpet Volvo med en fire timers innovationsproces, der havde som mål, at skaffe resultater på bundlinien, så Volvo under krisen kunne reducere antallet af fyringer. 120 ansatte, leverandører og kunder var involveret i den proces, der mundede ud i konkrete løsninger, der nu er implementeret.

Camp giver ejerskab

- Når jeg siger, at man med fordel kan bruge modellen, er det fordi man forløser en nytænkning, man ikke har set før. Det sker hurtigere, fordi det er deltagerne – dine medarbejdere og dig selv - der får ideerne og dermed har du allerede implementeret dem i virksomheden. Det giver ejerskab til processen« siger Frederikke Kroon, der betegner hendes version, som en del af det nye ledelsesparadigme.

- Det er en inkluderende ledelsesform. Om det så er på en Business Camp eller hvor det måtte være, så handler det om at involvere dine medspillere og udfordrere, og være i stand til at kunne håndtere nye synspunkter og vinkler hurtigt. Det er fremtidens måde at lede på. Det kan være grænseoverskridende, men fordelen er, at man kan skaffe resultater meget hurtigt. Og det er jo vigtigt lige for tiden, hvor der kan være behov for at lave turnarounds, siger hun.

Læs også

Business Camp for SMV’ere

Sammen med blandt andre Copenhagen Business School, Initiativ for Kreativitet og Innovation (IKI), TM-Innovation og Videnskabsministeriet er hun for øjeblikket i gang med camp’en, InnAware, der er målrettet SMV’ere. Camp’en afsluttes i april, hvor tre virksomheder vil have implementeret nye forretninger og koncepter udviklet på camp’en.

Forløbet er inddelt i fire faser, hvor deltagerne fra de forskellige virksomheder, MBA studerende fra Asien og innovationseksperter får indblik i de konkrete forretningsdilemmaer, og identificerer hvilke problemstillinger, der skal løses.

Nogle uger efter mødes deltagerne i en 12 timers ’Business Camp’ og udvikler løsninger, som virksomheden kan gå hjem og påbegynde implementeringen af. Virksomhederne vender senere tilbage til en tre timers seance, hvor det afklares, hvad der mangler og hvad der skal til for at sikre implementeringen.

- InnAware er et enkeltstående ni måneders innovationsforløb fra ide til implementering for SMV’ere, hvor de deltagende virksomheder har haft mulighed for at få udviklet et konkret produkt, et koncept eller strategi på meget kort tid. Erfaringen er, at der ligger masser af ideer derude, som kan udvikles. Derfor er vi i fuld gang med forhandlinger med blandt andet Væksthusene i hovedstaden og eventuelt også mediepartnere om at få endnu et projekt op at køre, siger Frederikke Kroon.

Ingen nemme løsninger

Mette Mønsted, der forsker i Innovationsledelse og udvikling i små virksomheder på CBS og som ikke er relateret til projektet, advarer dog mod at tro, at camps er svaret på al innovation.

- Det er meget svært at sige, at der er en model der er bedre end andre. Hvis en mindre virksomhed i en camp får den nødvendige opmærksomhed fra eksperter, og at virksomheden er åben overfor, hvad den vil have input på og til, så er det godt. Men hvis virksomheden tror, at den kan få nemme løsninger uden at åbne op, så duer det ikke. Men camps er generelt en fornuftig model og særligt for de mindre ikke-videntunge virksomheder kan det accelerere deres proces omkring innovation, siger Mette Mønsted

Hun slår samtidig fast, at der er mange forskellige udbydere af camps og innovationssamarbejder mellem virksomheder og uddannelsesinstitutioner:

- Derfor kommer man ikke udenom, at skulle forhøre sig rundt omkring, hvis man er en mindre virksomhed og vil have foden indenfor.

Læs også på Erhvervsbladet.dk

Danske smv'er for dårlige til innovation

Find vej i junglen af innovationstilbud

Ny opfinderkultur er opstået på nettet

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere