Del : SMS
Berlingske Business

Kapitalfondes opkøbssult skaber danske milliardærer

pix-skjærbæk
Erik Skjærbæk har bl.a. sat sin formue i Parken-aktier, hvilket ind til videre har været en tvivlsom forretning. Foto:

Kombinationen af iværksættere med gode ideer og opkøbshungrende kapitalfonde har gjort en håndfuld danskere særdeles velhavende.

Artiklen fortsætter under annoncen
Ser man bort fra de 50 allerrigeste i Danmark og nærstuderer de næste 33 på velhaverlisten, så bliver det klart, at der er en stribe danske iværksættere, der er blevet rige på at få en idé og sælge den videre. De er faktisk blevet så velhavende, at de er milliardærer.

Det viser en undersøgelse som Dansk Aktieanalyse har lavet i samarbejde med Jyllands-Posten.

Analysen viser, at når man ser på, hvor mange milliardærer, der er i Danmark, så er der en pæn portion, der selv har skabt formuen. Der er også en del, vis formue stammer fra familieejede selskaber som eksempelvis LEGO og A.P. Møller – Mærsk, men specielt på den nederste del af Dansk Aktieanalyses milliardærliste, der har i alt 83 navne, dominere iværksætterne.

Due_Business

Peter Falk-Sørensen fra Dansk Aktieanalyse peger på kapitalfondenes indtog som en af forklaringerne på, at der er mange gør-det-selv-milliardærer.

"Kapitalfondene har skabt et miljø og en måde at tænke værdiansættelse på, som gør, at man har mulighed for på relativ kort tid at blive så surrealistisk rig, at det er tillokkende at sælge sin virksomhed," siger Peter Falk-Sørensen ifølge Jyllands-Posten og tilføjer:

"Risikoen er så, at Danmark ikke får noget ud af væksten, fordi de nye ejere flytter virksomheden ud af landet."

1

På listen over iværksættermilliardærerne finder man navne som Erik Skjærbæk og Jan Struve, der blev særdeles velhavende på at sælge deres ejerskab i vindmøllebremsefabrikken Svendborg Brakes. Derudover finder man navne som familien Jorst, der står bag Skagen Ure.

Eldrup_2011

De er bare nogle blandt mange navne, som grundlæggende har skabt sig en formue på at få en god idé og satse opsparingen på den. Og de er langt fra alene, vurderer Benny Lund, der er næstformand i Opfinderforeningen.

"Der ligger en guldgrube af gode ideer gemt ude omkring i skrivebordsskufferne," siger han ifølge Jyllands-Posten.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere