Del : SMS
Berlingske Business

Kaospilot vil skabe orden i kaos på Akropolis

akropolis_business
Akropolis by night (arkiv foto) Foto:

Akropolis skal lægge sten og søjler til et ambitiøst projekt, der har til formål at løse flere af grækernes udfordringer. Bagmanden studerer til Kaospilot i Århus.

Artiklen fortsætter under annoncen

Akropolis skal igen være fødested for store tanker, der kan ændre verden. Det er visionen for den 26-årige svensker Max Parknäs’ projekt ”Ideas for Greece”.

Han er netop vendt tilbage til Danmark, hvor han studerer på Kaospilot-uddannelsen i Århus. Han har tilbragt fem uger i Athen, hvor han er ved at skabe et ambitiøst projekt, der næste sommer skal ende med, at Akropolis bliver omdannet til et sted for social innovation og iværksætteri.

”Grækenlands krise er alvorlig, og som jeg ser det, er grækerne klar til at gøre noget drastisk selv for at løse de kæmpe udfordringer, som de står over for. Grækerne går i øjeblikket sammen om initiativer, der kan løse mange af de både små og store problemer, som krisen har skabt. Folk finder ud, at når man ikke kan regne med, at regeringen løser problemerne, må de selv gøre det,” forklarer Max Parknäs.

Han peger på, at der er mange borger-baserede initiativer i gang i Grækenland netop nu. Eksempelvis "Atenistas", der er et netværk af 50.000 lokale, som arbejder for at forbedre deres egen by, når regeringen ikke kan. Et andet eksempel er "Boroume" en NGO, der forbinder virksomheder, som har noget at give, med organisationer, der kan distribuere overskuddet videre. På denne måde bliver 5000 måltider serveret hver dag i Athen.

Max Parknäs' projekt skal bygge videre på den sociale innovation, som p.t. finder sted i Grækenland. Det skal ske ved at koble sociale entreprenører sammen med beslutningstagere fra hele verden og på denne måde inspirere til nye ideer, der peger fremad.

Første skridt er en onlineplatform, der samler ideerne til hvilke udfordringer, der skal løses i Grækenland. På selvsamme platform kan mennesker fra hele verden så byde ind med løsninger til de udfordringer.

De bedste løsninger bliver valgt ud og skal danne ramme for det event, som Max Parknäs vil afholde på Akropolis sommeren 2013. Her skal ideerne så formes til helt konkrete projekter med hjælp fra ildsjæle og iværksættere.

”Grunden til at det bliver i Grækenland er, at Akropolis har spillet en historisk rolle i skabelsen af den vestlige civilisation og netop nu er landet i verdens spotlight. Vi vil forsøge at kanalisere al den negative energi over til noget positivt. Grundtanken er at det her skal blive en model, som også kan eksporteres til andre lande. Nu hedder det ”Ideas for Greece”, men man kunne jo også forestille sig at det kunne blive til ”Ideas for Spain” eller ”Ideas for Portugal”, hvor man kan engagere hele verden til at løse de udfordringer, som de enkelte lande står over for,” siger Max Parknäs.

Nytænkningen af Akropolis er en del af Max Parknäs 'afgangsprojekt på KaosPilot skolen i Århus. Han samarbejder med Social Lab, der er en organisation, som arbejder med social innovation og så har indgået samarbejde med det græske ungdomsmagasin Submarine, der skriver til unge iværksættere.

Se Max Parknäs' videopræsentation af projektet her:

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere