Del : SMS
Berlingske Business

Kamp om crowdfunding-pengene

crowd

Finansiering gennem crowdfunding, hvor beløbene er små, men antallet af investorer til er stort, er et populært emne lige nu. Amerikanske Kickstarter offentliggør nu, hvor mange af projekterne, der lykkes med at hente kapital.

Artiklen fortsætter under annoncen

Crowdfunding er en af de modeller, der for tiden får megen opmærksomhed som en ny måde at hente kapital til at understøtte udvikling af projekter og produkter.

Særligt det amerikanske site Kickstarter har hentet opmærksomhed - blandt andet for at være det sted, hvor der blev hentet kapital til udviklingen af en urrem, som kan kobles sammen med Apples iPod Nano, der fungerer som selve uret og iPod på samme tid.

Crowdfunding-modellen bygger kort fortalt på, at folk lægger deres projektideer ud til vurdering online, hvor alle kan bidrage med beløb til at understøtte udviklingen af projektet eller produktet. Kickstarter.com har nu etableret en digital oversigt over, hvor mange projekter der lægges på sitet, og hvor mange af dem, der lykkes med at blive finansieret den vej.

Crowdfunding_biz

Omkring 56 procent af projekterne lykkes det ikke for, skriver iværksættersitet mashable.com, der samtidig peger på, at det da heller ikke er så overraskende, når man blandt projekterne finder projekter i stil med ønsket om eksempelvis at hente finansiering til en tegneserie om en bacon eller til at opspore en levende dinosaur. 

Musik, video og kunst i spidsen

Ifølge Kickstarters statistikker er det 25.020 projekter ud af i alt 60.923, der har opnået succesfuld finansiering. Statistikken opdateres løbende og rummer samtidig en række detaljer om, hvilke brancher, der er bedst til at tiltrække investering. Her ligger musik-, film-, video- og kunstprojekter i toppen lige nu. 

Crowdfunding-modellen breder sig også i Norden, hvor et stigende antal iværksættere får tilført kapital via modellen, som tidligere omtalt her på business.dk. Det sker blandt andet på det svenske crowdfunding-site FoundedByMe, GrovVC og Venture Bonsai i Finland samt Booomerang i Danmark.

Endnu er det ikke millioner af kroner, som iværksætterne og andre kreative mennesker løber af med til deres idéer. Udfordringen er at tiltrække opmærksomhed fra en stor nok gruppe mennesker, som har lyst til at skyde penge i projekter uden nogen som helst garanti for, at pengene kommer retur - og projekter der er tilstrækkeligt spændende til at få folk med om bord.

- Lidt ligesom hønen og ægget, har Michael Eis, der står bag Booomerang, tidligere forklaret til et arrangement for kreative iværksættere.

Crowdfunding_biz

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere