Del : SMS
Berlingske Business

Jobfest omkring Femern er begyndt

Femernbro
Foto:

De første mange kontrakter er underskrevet, og 300 arbejder allerede med Femern-forbindelsen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Skønt selve anlægsarbejdet først går i gang omkring årsskiftet 2012/2013, så er den store job- og ordrefest ved Femernbælt allerede indledt i det små. Det statslige Femern A/S havde i oktober indgået 70 kontrakter for flere hundrede millioner kroner, og 300 mennesker arbejder allerede på danmarkshistoriens største anlægsprojekt, ja, faktisk også det næststørste i Europa, kun overgået af Eurotunnel under Den Engelske Kanal.

- Vi er i fuld gang med blandt andet miljøundersøgelser og geotekniske analyser. Vi kører en parallel proces, hvor vi undersøger fordele og ulemper både ved en bro og en tunnel. I 2012 skal vi - og myndighederne i Danmark og Tyskland - træffe det endelige valg, og så går anlægsarbejdet i gang, fortæller Peter Lundhus.

Han er administrerende direktør i Femern A/S og en gammel rotte med erfaring fra de to andre trafikprojekter i (næsten) samme kaliber: Storebælt og Øresund.

De to lande foretrækker en bro, som også er billigere - 33 milliarder kroner fra kyst til kyst mod 41 milliarder for en tunnel. Det endelige valg afhænger blandt andet af, hvordan de to løsninger vil påvirke miljøet og sejladsen i farvandet mellem Femern og Lolland.

Af det samlede budget er fem milliarder kroner afsat til forundersøgelser, projektering og tilsyn.

Oveni de 33-41 milliarder kommer beløb på op imod 10 milliarder kroner til såkaldte landanlæg både i Danmark og i Tyskland.

Herhjemme går hovedparten til de 119 km jernbane, som skal have ekstra spor mellem Storstrømsbroen og Rødby og elektrificeres fra Vordingborg til Rødby.

I Tyskland skal både veje og jernbane opgraderes mellem Lübeck og Puttgarden.

Smv-chancer på land

- Kyst til kyst-opgaven bliver nok fordelt på tre anlægskontrakter på otte-ni milliarder kroner. Det vil være en stor international opgave, som også kræver tre-fire-fem store arbejdspladser rundt omkring i Østersø-regionen. Jeg vil da blive forbavset, hvis ikke der kommer en stor arbejdsplads ved Rødbyhavn, for eksempel en samlefabrik, siger Peter Lundhus.

I september vurderede Teknologisk Institut over for ErhvervsBladet.dk, at danske små og mellemstore virksomheder nok kunne sætte sig på opgaver og underleverancer svarende til halvdelen af de i alt cirka 50.000 mandeår i byggeperioden fra 2012-18. Den andel er i Peter Lundhus' øjne højt sat.

- Det lyder umiddelbart lidt højt. For de tre store kontrakter vil arbejdet være meget internationalt, så der vil andelen nok snarere være 10-15 procent. Der vil være meget større muligheder for lokale virksomheder for landanlæggene. Det er traditionelt byggearbejde med beton, stål og udgravninger, og danske firmaer kan jo også byde på de tilsvarende opgaver i Nordtyskland, siger Femern-chefen.

Samarbejde vigtigt

Lokale politikere lobbyer stærkt for, at arbejdet med landanlæggene bliver sat i gang tidligere - det behøver nemlig ikke at afvente bro-eller-tunnel-afgørelsen i 2012. En tidligere byggestart kan løfte beskæftigelsen og forbedre trafikbetjeningen af Sydsjælland og Lolland-Falster. Peter Lundhus istemmer koret af opfordringer fra blandt andre Teknologisk Institut og brancheforeninger i byggefagene om samarbejde.

- Det er et spørgsmål om at samle sig og blive store og handlekraftige nok til at tiltrække opgaverne. Generelt er mange lokale virksomheder for små, så de må finde kolleger at samarbejde med. Det er også vigtigt, at Region Sjælland og kommunerne arbejder for, at de store virksomheder føler sig tiltrukket af at etablere sig lokalt - der skal stå »velkommen« på måtten, slår han fast.

Erfaringer bruges

Femern forsøger desuden at lære af erfaringerne fra Øresund, hvor en skatteaftale eksempelvis først var klar tre år efter åbningen af broen.

Det handler ifølge Peter Lundhus om sideløbende at bygge en »mental bro«, så borgere, virksomheder og offentlige myndigheder bliver vænnet til, at broen binder regioner sammen tværs over vandet. Femern A/S har netop søsat et projekt, hvor danske, tyske og svenske forskere under ledelse af geografiprofessor Christian Wichmann Matthiessen frem til midten af 2010 skal kortlægge »regionale udviklingsperspektiver«.

Også en række råd og instanser arbejder med intensiveret dansk-tysk samarbejde, udløst af Femern-forbindelsen. Blandt dem er Fonden Femern Bælt Development med tidligere Venstre-minister Svend Erik Hovmand i spidsen.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere