Del : SMS
Berlingske Business

»Jeg har behov forat være modig«

6890o
Foto:

Kenneth Egelund Schmidt, CIO i Carlsberg, tog på kursus i mindfulness. Det kom der både nye indsigter og konkrete handlinger ud af. Følg hans beretning om forløbet her.

Artiklen fortsætter under annoncen

Startworkshop - juni 09: - Jeg er et meget, meget nysgerrigt menneske. Det er nok derfor, jeg er her i dag. At dyrke yoga og tale mindfulness ligger langt fra min hverdag, men jeg har tidligere oplevet det som givende at sætte mig selv i ubekvemme situationer med henblik på personlig udvikling.

I Carlsberg er jeg midt i at skabe en helt ny it-organisation i Europa. Vi har superdygtige it-folk siddende rundt om, men de opfinder den dybe tallerken flere gange, og det har vi ikke råd til.

1. januar skal jeg have rullet forandringer ud, der direkte berører 350 mennesker i min organisation. Jeg har behov for at være modig nu.

Jeg tror, at vi er nødt til at forstyrres mentalt, hvis vi skal udvikle os. Vi forsøger så ofte at arbejde hårdere for at nå forretningsmæssige gennembrud, men vi holder så fast i de gamle måder at tænke og gøre tingene på, at vi billedligt talt står og banker hovedet ind i muren. Vores værktøjer er relativt éndimensionelle.

Jeg håber, at mindfulness kan være med til at åbne for et større udsyn. Man bliver alt for let blind.

Hele dagen på workshoppen prøver jeg at bevare åbenheden, men jeg mangler overblikket og den store kontekst. Jeg føler mig lidt fjollet - vælter jeg nu i den her yogaøvelse?

Sejrende åndedræt

Retreat - 3 dage i september: »Jeg frygter yogaen - med min kropsbevidsthed! Det er ikke let at praktisere det, yogalærer Simon kalder »det sejrende åndedræt«, mens jeg holder balancen. Simon siger, at »det bare skal føles rart«.

Det er befriende, at der ikke er nogen stilpoints, men jeg farer ikke hjem og melder mig til yoga. Det er meditationen, jeg forfølger, og hver aften laver jeg en kort meditationsøvelse.

Hele sommeren har jeg arbejdet med at skabe min nye organisation. Min dagsorden er 100 procent kommerciel, men jeg tænker mindfulness i forhold til forandringsprojektet: Kunne der være andre veje til at opnå det, jeg gerne vil, når det handler om at forandre en kultur?

Jeg kan se, at der i den ikke-dømmende, men åbne attitude er en vej for mig, og mit mål er at arbejde med roen.

Mit roadshow med præsentationen af den nye organisation er klar. Vi skal præsentere på 13 lokationer i Europa, og jeg er klar til at trykke på knappen nu.

Det syder i hele organisationen nu, og jeg har lavet en masse stakeholder management i den sidste tid. Jeg er nødt til at overbevise folk om, at vi skal på den her rejse sammen. Tilliden skal være der, for når jeg skubber til dominobrikkerne, så kører det.

En aften står jeg ude i vores garage derhjemme og ryger en smøg. Jeg kan mærke, at jeg har lyst til at trykke på knappen, men jeg kan også mærke, at jeg skal vente. Jeg er nødt til at minde mig selv om, at jeg skal have tålmodigheden med. Og ydmygheden over for andre.

Senere på aftenen laver jeg »krofatter«, den metode vi har lært, hvor man som en anden krofatter står foran kroen og byder alle gæsterne - tankerne - velkommen ind.

Det er den meditation, jeg har mest gavn af, når jeg skal identificere en problemstilling. Det går op for mig, at man godt må have et problem og kigge på det uden at have en færdig plan med det samme.

Jeg aflyser. Jeg kommer alligevel ikke med mit roadshow lige nu, folk har behov for mere information. Jeg kan mærke, at det er den rigtige beslutning.«

Skarphed

Afslutningsworkshoppen - oktober 09: - Jeg er lige kommet hjem fra to dage med mit nye team. Jeg udsatte præsentationen 14 dage og kan mærke, at mit team på bagsmækken og jeg selv er blevet virkelig skarpe på de to uger.

At give slip og hele tiden være i dialog er den store udfordring for mig. Jeg vil gerne levere noget, der ikke er set før - det originale, for jeg har nået en alder, hvor kun det uforudset gode resultat er godt nok.

Jeg skal lære at acceptere, at betydningsfuld udvikling ikke altid bevæger sig lineært fremad, nogle gange skal man lidt baglæns for at forstå og kunne forsætte. Og at det ikke er et tab.

For mig er mindfulness et krydderi. Du kan ikke drive din virksomhed på at have det fedt, men jeg har oplevet, hvor stærkt det virker, når man er i kontakt med sin væren.

Jeg har fået helt jordnære øvelser og er blevet meget observant på at være til stede i nuet og kigge mig omkring.

Forandringsproces

Status - november 09: - I hele den her forandringsproces taler jeg med en hulens masse mennesker. Mange af dem er helt oppe og ringe over min plan.

Det kræver en del åbenhed, og jeg benytter mig af muligheden for at holde alle de forskellige temaer en armslængde væk og tager i stedet problemstillingerne enkeltvis og mærker på dem. Vi tror, vi kan tænke os til alting, og det meste af mit arbejde foregår oppe i mit hoved. At få mere kontakt med kroppen opleves næsten som at få en ekstra sans.

For mig er mindfulness en udvidelse af mig selv. Jeg bliver ikke en anden, men skaber mig en bedre udsigtsposition. Og jeg synes, jeg er blevet mere nuanceret, en mere tålmodig leder. At tage forskellige perspektiver er vigtigt for en leder. Og jeg tillader mig en rodet tankegang indimellem. Det giver rum til nye indsigter.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere