Del : SMS
Berlingske Business

Iværksætteri på skoleskemaet

Niels Brock
På Niels Brock vil kommende iværksættere fra september kunne deltage i uddannelser og kurser målrettet virksomhedsstart. Foto:

Dansk Iværksætterforening indgår samarbejde med erhvervsskolen Niels Brock. Danskere med drømme om egen virksomhed kan efter sommerferien tage uddannelser og kurser i iværksætteri.

Artiklen fortsætter under annoncen

Efter sommerferien indleder erhvervsskolen Niels Brock og Dansk Iværksætterforening et nyt samarbejde. Det resulterer i flere nye tilbud men også optimering af skolens nuværende uddannelser inden for innovation og iværksætteri.

- Gennem Dansk Iværksætterforening er vi blevet opmærksomme på, at der er brug for mange forskellige tilbud. Nogle som daguddannelsesforløb, andre som meget korte aftenforløb. Det hele ender med, at vi sammen med Dansk Iværksætterforening laver et kvalitetstjek af indholdet, da de i foreningen ved, hvad udfordringerne for danske iværksættere er, siger Anya Eskildsen, direktør på Niels Brock.

Hvordan de forskellige tilbud kommer til at se ud er endnu ikke faldet på plads. Til maj vil den færdige plan blive præsenteret, men allerede nu kan parterne løfte sløret for nogle af elementerne. Blandt andet bliver det muligt at blive optaget i et inkubatormiljø eller en rugekasse, om man vil, hvor man kan sidde i kontorfællesskab med andre iværksættere med både lærere og konsulenter tilknyttet. Tanken er, at man i dagtimerne skal kunne arbejde på sin virksomhedsidé og et par aftener om ugen modtage undervisning i nogle at de konkrete udfordringer, som iværksættere møder.

Et nyt toårigt projekt i Region Syddanmark vil sende studerende fra Syddansk Universitet ud i små og mellemstore virksomheder fo

- Det er ofte i mangel på kompetencer, at folk falder igennem. Der er masser af gode idéer, men iværksættere har som regel svage punkter inden for økonomi, salg eller markedsføring, forklarer Jakob Engel-Schmidt, direktør i Dansk Iværksætterforening.

- Vi hjælper så Niels Brock med at komme med input til den konkrete uddannelse, så vi får skabt nogle resultater for de iværksættere, der deltager, siger han.

Alle skal være med

De nye tilbud henvender sig ikke kun til ny­uddannede akademikere eller den 20-årige, der lige har fået sin studentereksamen. Folk med stor, faglig erfaring og et langt arbejdsliv bag sig skal også kunne drage nytte af de nye uddannelsestilbud.

- Det henvender sig til mennesker, der gerne vil starte og accelerere deres eget projekt. Det er ikke rettet mod specielle brancher, det er bare en måde at klæde folk på til at udvide deres forretning, siger Jakob Engel-Schmidt, der med iværksætterforeningen vil hjælpe med struktur af uddannelserne, faglige cases og konkret sparring med eleverne.

Et af projekterne, der er i støbeskeen, henvender sig udelukkende til ledige. Tanken er, at ledige med forskellig faglig baggrund bliver sat sammen i grupper for på bedst mulig måde at kunne løse konkrete opgaver, som virksomheder stiller. Hvis løsningen af opgaven er tilfredsstillende, skal virksomheden så betale for den ydelse, den har fået.

Erhvervsskole

Netop den praktiske tilgang til uddannelserne er en af de vigtigste faktorer for direktør Anya Eskildsen.

- Det skal gøres virkelighedsnært. Folk skal flyttes og ikke kun sættes på skolebænken. Derfor skal vi give dem nogle konkrete udfordringer, som de skal løse, siger hun.

Tvungen succes

For Dansk Iværksætterforening er det afgørende, at det nye samarbejde bliver en succes, for det handler ikke kun om en enkelt uddannelse.

- Idéen er, at hvis politikerne på Christiansborg kan se, at dette er en god forretning, så kan det forhåbentlig blive udbredt til resten af landet. Hvis vi kan lave en uddannelse, der inden for de eksisterende rammer kan højne overlevelsesraten af nystartede virksomheder og skabe bæredygtige successer, så er der ingen undskyldning for ikke at gøre det andre steder også, siger Jakob Engel-Schmidt.

Hos Niels Brock er visionen lige så langsigtet.

- For os handler det om, at vi får flere iværksættere i Danmark. Der er brug for, at der er nogle, der sørger for vækst i Danmark, og det her er et lille bud på, hvordan vi hjælper flere på vej. Vi skal sørge for, at de, der kaster sig ud i det, bliver så gode som muligt, siger Anya Eskildsen.

Information om uddannelserne vil blive formidlet gennem Dansk Iværksætter­forening, jobcentrene og via normale markeds­føringskanaler.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere