Del : SMS
Berlingske Business

Iværksættere strømmer til Europas hippe byer

berlin
Berlin har på få år formået at skabe en underskov af små interessante, nye virksomheder. Det er særligt inden for IT og den grafiske branche, at iværksætterne pibler frem. Foto: Iris / Scanpix

Europas iværksættere finder i disse år sammen i kreative »hubs« spredt ud af over det europæiske landkort.

Artiklen fortsætter under annoncen

De kalder dem »hubs«. De kreative miljøer, der bobler med nye iværksættere og tiltrækker stjernestøv.

Der er tale om steder, hvor ekstremt populære, unge virksomheder pludselig finder vej til alles læber, trækker investeringer på millioner af dollar fra ventureselskaber og skaber en iværksætterkultur, der trækker opmærksomhed både hos investorer, store virksomheder og i medierne.

Business Innovation har i samarbejde med Berlingske Research tidligere i år lavet en rundspørge blandt syv danske venture­selskaber og desuden været i kontakt med personer i det danske iværksætter- og venturemiljø. De har været med til at udpege, hvor i Europa - udenfor Danmark - det er særligt hot at være iværksætter.

Byerne, der i øjeblikket har fundet vej til iværksætternes hjerter, er storbyer med en særlig puls og kreativ åre, der tiltrækker tusindvis af unge mennesker.

Swinging London har i årevis været kendt som et centralt knudepunkt for nye iværksættere. Dels på grund af den tunge koncentration af venturekapital og dels på grund af en konstant spiring af nye innovative fællesskaber og kreative konstellationer. Desuden er England suverænt det land, hvor der bliver lagt flest venturekroner i hele Europa med en andel på 30 procent af alle investeringer.

Del din mening: Iværksætter, hvorfor flytter du ud af Danmark?

Men de seneste år har flere lande markeret sig på hub-landkortet, og lige nu er byer som Berlin, Barcelona, Paris og Helsinki blandt de iværksætterbyer, der ofte portrætteres som de hotte og attraktive.

Byens puls tiltrækker

Ifølge Gregers Kronborg, der er partner i North­zone Venture og har tæt kontakt med iværksættere over hele Europa, er det en lang række faktorer, der spiller ind i forhold til, hvorfor en specifik by pludselig tiltrækker mange iværksættere.

»Vilkår spiller selvfølgelig ind. Der skal være så lidt som muligt, der generer iværksætterne. Men når det er sagt, tyder meget på, at den nye generation af iværksættere tiltrækkes af byens puls og miljøet i indre by. For ti år siden, når jeg skulle ud og besøge virksomheder i vores portefølje, tog jeg ofte ud til Ballerup eller Hillerød. Nu ligger alle de nye iværksætter på Vesterbro,« forklarer Gregers Kronborg.

Northzone Ventures har også selv netop åbnet et kontor i London for at være tættere på det pulserende iværksættermiljø i den engelske hovedstad.

Flere i iværksættermiljøet peger på nye faktorer som byliv, fællesskab og den ånd, der præger området.

Go do it- kulturen i Silicon Valley

Her kan trækkes paralleller til det historisk set mest kendte tech-iværksættermiljø i verden, IT-dalen Silicon Valley i San Fransisco, der gentagne gange er blevet beskrevet som et iværksættermekka med en særlig go do it-kultur.

Det er dalen, hvor virksomheder som Apple, HP, Facebook og Google har hovedsæde, og det er stedet for IT-iværksættere, fordi troen på iværksætterkulturen er enorm, og netværket og kontakten til andre iværksættere og store IT-giganter er massiv.

Samtidig bygger Silicon Valley på en helt særlig historie, og det er en vigtig faktor i forhold til, at såkaldte startup-hubs skabes rundt omkring i verden.

Sådan lyder det fra Mads Thimmer, der er direktør og medstifter af det teknologiske videncenter Innovation Lab, der følger den teknologiske udvikling i verden.

»Silicon Valley har haft en enorm foregangseffekt som et miljø, der i høj grad er skabt af mennesker. Det er historien om soldater, som vendte hjem efter at have kæmpet sammen i anden verdenskrig. Området blev udviklet i en ånd af vilje, åbenhed og evnen til at hjælpe hinanden. Det gentager sig andre steder i verden båret af andre historier, blandt andet i Berlin, Barcelona, Amsterdam og andre byer i Europa, der også rummer et kreativt miljø, der er »beyond the hype«, og ikke er kunstigt skabt alene af kapital,« lyder det fra Mads Thimmer.

Ligesom historien har en betydning, så har kunsten, musikken og det kreative miljø, der rækker ud over business-segmentet, også en betydning for, at den type kreative iværksætter-miljøer opstår, vurderer Mads Thimmer. I dag trækker de steder med en sjæl.

Berlin, Berlin

Netop det kreative element bekræftes af det faktum, at Berlin ganske uventet har skudt sig ind på iværksætterscenen med et ordentligt brag. Det er her, iværksættere fra hele Europa valfarter til med investorer og venturefolk lige i hælene.

Byen, der historisk er et kulturelt centrum for Europa, har på få år formået at skabe en underskov af små interessante, nye virksomheder. Det er særligt inden for IT og den grafiske branche, at iværksætterne pibler frem. Og med en arbejdsløshed på 13 procent i Berlin i 2011 og dermed langt højere end landsgennemsnittet for Tyskland på syv procent, er der rigeligt med arbejdkraft.

Hos Sunstone Capital har Berlin også fanget blikket, når det gælder interessante muligheder for at foretage investeringer i det tidlige stadium i virksomheder. Selskabet har blandt andet investeret i Berlin-baserede Gidsy.

»Der er ingen tvivl om, at Berlin har fået meget momentum. Vi ser mange tech-iværksættere flytte til Berlin - heriblandt flere, som har fået tilført store summer kapital og er kendt i startup-miljøet. Det har en PR-værdi og en afsmittende effekt. Det har vi set ske i Berlin, som herigennem får meget opmærksomhed som et af de nye, attraktive iværksætter-miljøer, selvom vi endnu ikke har set resultatet i form af store exits (salg af virksomheder, red.),« lyder det fra Jimmy Fussing, medstifter og partner i Sunstone Capital.

En af de meget populære stjerner på iværksætterscenen lige nu, er den sociale platform SoundCloud, der gør det muligt at producere og dele lyd med andre. Virksomheden er stiftet af et svensk iværksætter-team, der valgte at rykke til Berlin og er blandt de startups, der har kastet en del stjernestøv over det digitale iværksættermiljø i den tyske hovedstad.

For nylig annoncerede SoundCloud eksempelvis en ny kapitaltilførsel på 50 millioner dollar eller ca. 290 millioner kroner. Ifølge Jimmy Fussing er det netop den type iværksættervirksomheder og historier om dem, der medvirker til at understrege omtalen af bestemte byer som særlige hubs for iværksætteri.

Se billederne: Kendisser investerer i nye IT-virksomheder

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere