Del : SMS
Berlingske Business

Iværksættere jagter nye fitnessnicher

pix-fitness
Her er vi i Fitness World på Holmen i København. Foto:

Store kæder dominerer massivt markedet for fitness, men stigende segmentering og nye krav til kvalitet åbner muligheder for iværksættere med nye ideer.

Artiklen fortsætter under annoncen

I takt med at Fitness World udbygger sin dominans i hård konkurrence med kæder som Fitnessdk og den fremadstormende lavpris-kæde Fresh Fitness, får nichekoncepter med snævre målgrupper i stigende grad plads på markedet. Det vurderer analytiker ved Idrættens Analyseinstitut (Idan) Kasper Lund Kirkegaard, der gennem flere år har fulgt den kommercielle fitnessbranche i Danmark.

- Selv om fitnessdk og Fitness World tilsammen besætter 65 pct. af det kommercielle fitnessmarked, skal man huske på, at der stadig findes masser af enkeltstående centre og mindre kæder, som dækker resten af markedet, og der er en tendens til, at flere af dem, der åbner nye centre, udvikler mere entydige koncepter end tidligere, siger han.

Fitness uden spejle

Et eksempel er franchisekonceptet Loop Fitness, stiftet af blandt andre modemanden Thomas Terp, med 23 centre og store ambitioner. Konceptet er simpel cirkeltræning overstået på 24 minutter, lav pris og centre uden omklædning, bad og – ikke mindst – spejle. Noget der hurtigt har fundet en målgruppe i den modne ende af spektret. Samtidigt har en række centre succes med fokus på sundhed og luksus - og tilsvarende høje priser. Og i det hele taget er der en begyndende tendens til afstandtagen fra den gængse opfattelse af et træningscenter.

Kasper Lund Kirkegaard peger på, at fitnessbrugere i stigende grad bliver bevidste om, hvor hård træning det egentlig kræver at få noget for pengene i et fitnesscenter, og at markedet efterhånden er kommet dertil, hvor kvalitet og service bliver reelle konkurrenceparametre ved siden af pris og beliggenhed.

- På Idan følger vi branchen med stor interesse, og der er er stadig mange uudnyttede muligheder i markedet, siger analytikeren.

Markedet ikke mættet endnu

Fitness World-direktør Per Lyngdal Nielsen afslørede for nylig at Fitness World er på jagt efter en »stærk samarbejdspartner«, der kan skabe grobund for international vækst. Samtidigt understreger direktøren, at markedet i Danmark langt fra er mættet. Per Lyngdal Nielsen vurdering lyder på én million fitnessmedlemskaber i løbet af få år. Nogle af dem, vil uden tvivl kunne samles om mindre firmaer med gode koncepter, mener han, men slår dog fast, at kravene til effektiv drift er store i branchen.

- Enkeltpersoner, som gør det godt, vil altid kunne lave en god forretning. Men samtidig har konkurrencesituationen ændret sig. I 2005 betalte man 400 kroner per måned for meget mindre, end vi tager 249 kroner for i dag, og udgiftsniveauet er steget. Det stiller meget store krav til at drive effektiv forretning, hvilket store dele af fitnessbranchen ikke er gearet til, så vi vil fortsat se en transformation, siger Per Lyngdal Nielsen.

Køb adgang til analyse af fitnessbranchen

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere