Del : SMS
Berlingske Business

Iværksættere anno 2012 er holdspillere

team

Holdånd. Tidligere var det titlen »ejer«, der stod på visitkortet hos iværksættere. I dag er den skiftet ud med internationale betegnelser, ligesom der er en tendens til i højere grad vælge titlen som »co-founder.«

Artiklen fortsætter under annoncen

En virksomhedsejer. Måske bruger han af og til betegnelsen selvstændig erhvervsdrivende, når samtalen falder på, hvad der giver penge på kontoen og brød på bordet. Og ja, det ér typisk en mand. Der er i årevis blevet tegnet mange karakteristikker af de personer, der vælger at kaste sig ud i iværksætteri og bygge egne virksomheder, og selv om mange af de indledende detaljer går igen, er der de seneste år vokset nye betegnelser og tilgange til at være iværksætter frem.

I dag er det i høj grad et internationalt udtryk som startups, der bliver brugt om iværksættervirksomheder og af iværksætterne selv. De kalder sig founders (stiftere, red.) - eller i mange tilfælde med endnu større tryk på ordet »co« (med, red.)  foran. Der er kommet langt mere fokus på, at det at skabe en virksomhed handler om holdet - eller »teamet« for at blive i den internationale iværksætter-terminologi.

Det bunder blandt andet i, at iværksættere generelt orienterer sig mere globalt. Samtidig handler det ifølge flere af de personer, som arbejder tæt på iværksættermiljøet, om, at danske iværksættere er blevet mere fokuserede på at skabe virksomheder på baggrund af et stærkt team i stedet for en enkelt profil.

- Det nye er, at jubelbegejstringen er afløst af mere eftertænksomme, imødekommende, teamtænkende profiler, som godt ved, at man skal bygge gode og stærke alliancer tidligt og sikre sig noget løftestangseffekt frem for at mase derudad med skyklapperne på, lyder en af karakteristikkerne fra Søren Hougaard, der er adjungeret professor i innovation og iværksætteri ved CBS, investor og blandt andet forfatter til en bog om dansk venturekapitals historie.

Modspil søges

Netop det at tænke i et hold af stiftere og meget bevidst gå efter at få det stykket sammen af kompetencer, som ikke alene matcher hinanden, men også supplerer og giver modspil, er da også et af de kendtegn, som Martin Bjergegaard, medstifter og partner i virksomhedsfabrikken, har oplevet tone tydeligere frem på iværksætterhimlen de seneste år.

- For fem til ti år siden var det meget mere tilfældigt. Det kunne være to brødre eller to kammerater, som fik idéen at skabe en virksomhed sammen. Det kan det stadig være, men sammensætningen af »founder-teamet« er meget mere bevidst i dag, siger Martin Bjergegaard.

rockstar

Martin Bjergegaard oplever, at iværksættere helt fra begyndelsen tænker i at deltage i netværksarrangementer og lignende for netop at lede efter den helt rigtige »co-founder« - og her typisk en, der har andre kompetencer at byde på, end de selv har. I dag er det heller ikke nødvendigvis nok at være to. Måske kræver det både fire og fem medstiftere at få skabt det rigtige hold til at drive virksomheden frem.

Mere stuerent at være iværksætter

Samme udvikling har Tine Thygesen, medstifter og direktør i den digitale iværksættervirksomhed Everplaces og medstifter af iværksætterhuset Founders House noteret sig.

- For ti år siden kaldte man sig ejer, i dag kalder man sig co-founder. Der er sket en bevægelse fra en meget materialistisk, hierarkisk og pengedrevet tilgang til en mere skabende, teamånd, siger Tine Thygesen om udviklingen.

Selv er hun især tæt på tech-iværksættermiljøet, og her oplever hun samtidig en tendens til, at der dukker flere unge mennesker op i miljøet.

Hvis hun skal skrue tankerne ti år tilbage, var det typisk en mand omkring 42 år. I dag ser hun et andet billede af meget yngre mennesker - i stil med »college drop-out arketypen«, som man eksempelvis kender fra USA, hvor Mark Zuckerberg og Facebook nok er et af de mest kendte, nyere billeder på den type.

Overordnet oplever hun, at det er et godt eksempel på, at det er blevet mere okay, stuerent og bare mere sejt at være iværksætter.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere