Del : SMS
Berlingske Business

Iværksætter vil lave tv-serie der vises på facebook

Christian Fonnesbech, Windeløv/Lassen Interactive_biz

Christian Fonnesbech er ved at indspille en tv-serie med nogle af landets største skuespillere. Den får ikke premiere i biografen eller på tv, men derimod på de sociale medier. Spørgsmålet er, hvordan man tjener penge på det.

Artiklen fortsætter under annoncen

I samarbejde med iværksætter-programmet De 6 Hatte på Radio 24syv.

Forestil dig, at du og dine venner selv kunne deltage i jeres yndlings tv-serie; opklare mysterier sammen med Sherlock Holmes, drikke sjusser og ryge smøger med Don Draper fra Mad Men eller tage på en shoppingtur med Carrie fra Sex & The City. For godt til at være sandt?

Ikke hvis du spørger Christian Fonnesbech, der med sin virksomhed Windeløv/Lassen Interactive netop nu arbejder på at realisere den vision. Optagelserne til selskabets første produktion begynder i denne måned, og til efteråret får Cloud Chamber premiere; et mysterium centreret omkring et hemmeligholdt signal fra rummet. Herefter kan alverdens science fiction entusiaster og andre interesserede deltage i opklaringen af mysteriet og diskutere handlingen og de forskellige ledetråde med deres venner på Facebook, undervejs som handlingen skrider frem.

- Det er et online underholdningsunivers, der blander film, computerspil og sociale medier til en samlet oplevelse. Brugerne kommer til at opklare et mysterium og få nye venner undervejs, fortæller Christian Fonnesbech.

Internationalt format

Det meste af startkapitalen til projektet kommer fra kulturfonde, der har ”købt” Christian Fonnesbech vision om at smelte medierne sammen på denne måde. Efterfølgende er Vibeke Vindeløv, der har produceret nogle af de største danske filmsucceser fra blandt andre Lars von Trier, gået ind i projektet.

Og for nylig har holdet fået sutten fra ”Bænken” og skurken fra de to seneste James Bond Film, Jesper Christensen, med om bord.

- Det giver helt klart noget både kunstnerisk og forretsmæssigt, at vi har fået en større international skuespiller med, siger Christian Fonnesbech, der kæmper for at fastholde overblikket i fødslen af en helt ny møde at fortælle historier på:

- Jeg har aldrig været med til et projekt før, som i den grad bare bliver ved med at vokse og vokse. Som indholdsproducent er jeg vandt til at skulle skære ned på idéer og visioner – her er det nærmest omvendt.

Ukendt forretningsmodel

Netop formatet er den største udfordring for Windeløv/Lassen Interactive. I lyset af startkapitalen fra kulturfondene er der ingen investorer, der står i kulissen og råber på omsætning og forretningsplaner. Det giver plads til at fokusere på den kunstneriske del af projektet, men skaber tvivl om, hvordan man skal tjene penge på det nye onlineunivers – og dermed få kapital til at finansiere produktionerne, der gerne skulle følge i hælene på Cloud Chamber.

- Der findes så mange forretningsmodeller på nettet, og det er nærmest umuligt at finde den rigtige kombination af interaktion og film, som er rigtig for os, før vi har prøvet det af, siger Christian Fonnesbech, der ikke tør lægge sig fast på, om brugerne skal betale for at får adgang til at deltage i en episode, en hel serie eller måske endda betale for særlige features undervejs, som man ser det eksempelvis i mange af de spil, der lige nu er vældig populære på Facebook.

- Det vigtigste er jo, at folk føler, at det de køber, også er pengene værd. Hvis man bliver ordentligt behandler og ikke føler sig snydt, vender man jo gerne tilbage, siger Christian Fonnesbech.

Læs også:

Iværksætter vil løfte 3D-printere ud til folket   

Solen luner forretningen

Dommen

Sammendrag af ekspertpanelets kommentarer, indspark og gode råd fra lørdagens udgave af iværksætter-programmet De 6 Hatte på Radio 24syv. Find mere information og link til podcast på facebook.com/de6hatte.

Panelet - Podio-direktør Tommy Ahlers, JustEat-medstifter Jesper Buch og Everplaces-stifter Tine Thygesen - var indledningsvis mystificeret over Christian Fonnesbech og hans vision om at lave en filmproduktion med rigtige skuespiller, som brugere på de sociale medier kan deltage i ved selv at vælge, hvilken vej i handlingen, de vil bevæge sig. Iværksætteren måtte derfor bruge en del tid på at forklare, hvordan dette koncept adskiller sig fra andre virtuelle fortællinger og filmiske computerspil.

Da Christian Fonnesbech med referencer til både Star Trek og Plantageejerens Datter endelig havde bragt panelet tæt nok til, at de kunne se værdien i konceptet, rejste spørgsmålene sig på stribe om forretningsmodellen og de manglende kompetencer i teamet, som kunne bringe produktet ud på et voldsomt trængt marked for spil på de sociale medier.

Således blev balancen mellem at være et kunstprojekt og en virksomhed omdrejningspunkt for debatten i programmet. Kunstnere bliver ofte – med rette – kritiseret for ikke at have forretningsforståelse og dermed bevæger sig fra det ene stats- eller fondsstøttede projekt til det næste. Og hvis Windeløv/Lassen Interactive skal eksistere videre end blot denne første produktion, skal der tilføres ressourcer i form af folk, der ved, hvordan man kan tjene penge på den slags.

Iværksætterens manglende vilje til at gå ind i betalingsstrukturer på et produkt, der ikke er set lignende, fik panelet til at gå på opdagelse efter omsætningspotentiale og forretningsmodeller. Det endte med en bred begejstring for muligheden for at gøre Cloud Chamber og konceptet til en og forretningsmæssig international succes.

Christian Fonnesbech blev sendt hjem med en kraftig opfordring til hurtig at påbegynde arbejdet med at udvikle betalingsplatforme og strukturer. De købte præmissen med, at indholdet og det kunstneriske udtryk er centralt i produktet, men fandt det nødvendigt, at virksomheden med det samme skruede op for de omsætningsmæssige ambitioner også.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere