Del : SMS
Berlingske Business

Iværksætter vil gøre butikkerne klogere

Ivar Thyssen, CleverStore
Foto:

Butik. Ivar Thyssen og hans virksomhed CleverStore vil bygge en stærkere kommunikationsbro mellem de fysiske butikker og deres kunder. Men det er hårdt arbejde, når man kun er én mand.

Artiklen fortsætter under annoncen

I samarbejde med Connect Denmark og iværksætterprogrammet De 6 Hatte på Radio24syv.

Forestil dig, at du står i supermarkedet og kigger på hylden med flåede tomater. Da du overvejende tager en dåse ned fra hylden, tænder en skærm foran dig med informationer om dåsens fortræffeligheder. Utroligt?

Ikke ifølge iværksætter Ivar Thyssen, der de seneste par år har arbejdet på at få sit koncept på plads for "CleverStore". Den såkaldte RFID-teknologi, som et stigende antal butikker implementerer på alle deres varer for bedre og nemmere at kunne holde øje med varelageret, kan med Ivar Thyssen software gøre den enkelte vare til en »knap«, der aktiverer et budskab for kunden, så snart de rører ved det – uanset om det er tøjet i prøverummet eller den flåede dåse tomater på hylden i supermarkedet.

Men der er for langt fra tanke til handling, mente panelet i »De 6 Hatte«. Ivar Thyssen er indtil videre kun sig selv, og på et marked så attraktivt som dette, bliver det dem, der kan eksekvere bedst og hurtigst, der vinder. Og det ræs er vanskeligt at vinde på egen hånd.

- Jeg kommer ikke til at køre det her som et enmandsfirma, siger Ivar Thyssen og fortsætter:

- Den dag, jeg trykker på knappen, er der både personale og kapital. Og det skal ikke kun være folk, jeg ansætter. Jeg vil også gerne have en eller to IT-nørder med i inderkredsen og med i den daglige ledelse.

Læs også: Iværksætter dropper regningerne

Teori eller praksis

Ifølge Ivar Thyssen er CleverStore langt videre end tegnbrættet. Teknologien er på plads, og netop nu er han ved at lave markedsundersøgelser i Danmark, Tyskland og USA for at få et indtryk af de potentielle kunders behov.

- Der er rigtig mange, der har anbefalet mig at få lavet en sådan markedsundersøgelse. Og det er klart, at jeg også vil bruge de fysiske interview til at hverve partnere, der kan hjælpe mig med at sætte produktet i praktisk anvendelse, siger Ivar Thyssen.

Netop markedsundersøgelserne fik også brynene til at vende en smule nedad i panelet. Investoren påpegede eksempelvis, at der aldrig er nogen, der får kapital med hjem som følge af en flot markedsundersøgelse; nej, det får det, fordi de kan bevise, at nogen er så glade for det, at de har implementeret produktet i praksis.

- Og det har de jo også ret i, og det har også allerhøjeste prioritet. Jeg skal til at få lettet røven og komme i sving,« siger Ivar Thyssen.

Kapitaljagt

Så selv om der var relativt hård medfart fra panelet, arbejder Ivar Thyssen fortrøstningsfuldt videre med CleverStore. Mange af de ting, der kom frem i søndagens program, har været oppe at vende mange gange, og han mener selv, de er godt bearbejdet.

- Jeg var lidt betuttet efterfølgende. Men der var mange guldkorn imellem, som jeg bestemt har taget til efterretning. Og så var de jo generelt meget begejstrede for markedspotentialet. Det holder jeg fast i og arbejder hårdt videre med, siger Ivar Thyssen. 

Læs også: Øje-iværksættere rejser fem millioner

Planen er at udrulle CleverStore i nogle testforretninger, der allerede har implementeret den nødvendige RFID-teknologi. Herefter skal Ivar Thyssen ud at banke endnu hårdere på investorernes døre, så han kan få sat skub i forretningen.

De 6 Hatte

Styrmands-hatten

  • Sammendrag fra søndagens udgave af iværksætterprogrammet »De 6 Hatte« på Radio24syv, der er opkaldt efter Edward de Bonos tænkemetode "Six Thinking Hats". Anders Kanberg bærer styrmands-hatten og sikrer via metoden, at panelet kommer hele vejen rundt om iværksætterens idé og forretningsmodel.

Intuitions-hatten

  • Idéen bag CleverStore blev varmt modtaget af panelet. Butikkernes fremtid ligger i smartere kommunikation til deres kunder, så der er klart noget at tage fat i. Til gengæld havde panelet også en række forbehold i forhold til konkurrencesituationen.

Fakta-hatten

  • Panelet tog fat i, at CleverStore indtil videre blot er én person. Men Thyssen har planer om en udvidelse i form af udviklere og sælgere. Panelet ville også gerne tættere på infrastrukturen og ikke mindst forretningsmodellen. Svaret var, at CleverStore alene er leverandør af hardware, der sætter butikker, som i forvejen har implementeret RFID-teknologi, i stand til at anvende CleverStore.

Ja-hatten

  • Panelet var begejstret for markedspotentialet. Der er ingen tvivl om, at RFID-teknologien står foran en bølge i detailbranchen, og det er en kage, det er klogt at sikre sig en bid af. Ivar Thyssens faglige, teknologiske baggrund og hans fokus på, hvilken værdi han kan skabe for kunderne, vakte også begejstring.

Nej-hatten

  • Iværksætterens solorytterifik indledningsvis kritik. Konkurrencesituationen var også et kritisk punkt i panelet. Der er mange andre, der kigger på markedet, og kommer der nogle med store muskler og et bedre team, ser det vanskeligt ud for Ivar Thyssen og CleverStore. Desuden blev det kritiseret, at Ivar Thyssen brugte kræfter på teoretiske markedsanalyser frem for at få produktet ud at arbejde i en butik.

Kreativitets-hatten

  • CleverStore er kun i sin spæde begyndelse, hvorfor rådene blev ret fundamentale. Partnerskaber med butikker, andre teknologileverandører eller andre, der har foden indenfor, blev nævnt. Et forslag om at kapitalisere på den data om varerne, kundemønstre og andet, som CleverStore indsamler, blev også slynget op i luften. Men først og fremmest mente panelet, at Ivar Thyssen bør fokusere målrettet på at integrere systemet i den første butik, så det virker og kan vises frem for andre potentielle kunder.

Læs mere om programmet, panelet og find links til podcast på facebook.com/de6hatte.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere