Del : SMS
Berlingske Business

Iværksætter styrer motorikken og forretningen

Linea Detterberg, Inimove
Overskrift
 

Linea Detterberg udvikler redskaber til folk, der har brug for at styrke motorik, balanceevne og koncentration. Spørgsmålet er, hvordan virksomheden skal skrues sammen, så produkterne hurtigst kommer ud på markedet.

Artiklen fortsætter under annoncen

I samarbejde med Connect Denmark og iværksætterprogrammet De 6 Hatte på Radio 24syv.

Det er om at holde tungen lige i munden, hvis skiverne på Inimoves træningsredskaber skal placeres nydeligt oven på hinanden. Ryster man bare en anelse på hånden, glider skiverne fra hinanden, og man kan starte forfra.

- Oprindeligt har min far udviklet konceptet til boksetræning med særlig fokus på koncentration. Og netop koncentrationsbesvær går igen hos flere, der har haft eksempelvis en blodprop. Så derfra begyndte vi at ændre konceptet til genoptræning i samarbejde med fysio- og ergoterapeuter, fortæller Linea Detterberg, der fra sin baggrund som studerende på Niels Brock Business College har sat sig i direktørstolen i Inimove, som hun har stiftet sammen med sin far.

De første produkter er allerede på markedet; primært i Tyskland, hvor Inimove har landet en aftale med en god leverandør. Så der er omsætning i butikken, men far og datter varetager stadig alt lige fra produktion i kælderen over salgsarbejde til pakning og forsendelse.

Leg eller træning

Teknologierne i Inimoves træningsredskaber er alle patenterede, og der ligger en bunke tegninger med ideer til nye produkter, som relativt enkelt kan sættes i produktion. Udfordringen har været at lande målgruppen dér, hvor afsætningsmulighederne er bedst.

For redskaberne balancerer et sted mellem leg og træning – og dermed kan det lige så vel være børnehavebørn som voksne under genoptræning, der kan få glæde af produkterne.

- Vi står lidt ved en skillevej, hvor vi skal finde ud af, hvordan vi skal optimere vores kommunikation og måske målrette produkterne mere til børn; ikke nødvendigvis mere leg og mindre træning, men gerne en kombination af begge. Men det er en udfordring at kommunikere til begge markeder og beslutte, om det skal være hver for sig eller samme brand, siger Linea Detterberg.

Lande- eller motorvej

Inimove har rejst kapital hos nogle fonde, så der er rum til at fortsætte med den nuværende vækstrate til udgangen af 2013. Men den nylige professionalisering af bestyrelsen vidner om, at Inimove gerne vil sætte gang i væksten og flytte virksomheden ud af fars kælder.

- Vi har sådan set midlerne til at fortsætte som vi gør nu, men vi ønsker at tage motorvejen,« siger Linea Detterberg og fortsætter:

- Vi kunne godt forestille os en licensaftale på hele konceptet med en stor legetøjsfabrikant, som så kunne varetage hele det segment. Men vi mangler bestemt nogle ressourcer til at kunne sætte det hele ordentligt op. Derfor overvejer vi også at tage en investor ind – og gerne en med »kloge« penge.

Indtil den beslutning er truffet, og en eventuel investor er fundet, fortsætter den lille familievirksomhed med at vokse stille og roligt.

Panelets dom

Sammendrag af ekspertpanelets kommentarer, indspark og gode råd fra lørdagens udgave af iværksætter-programmet De 6 Hatte på Radio 24syv. Find mere information og link til podcast på facebook.com/de6hatte.

Forud for optagelserne havde paneldeltagerne stor fornøjelse med at afprøve Linea Detterbergs træningsredskaber. Og begejstringen var endnu til stede i studiet, da iværksætteren præsenterede Inimove. Produkterne fik således rosende ord med på vejen for både den æstetiske fremtoning, underholdningsværdi og følelse af kvalitet.

Omdrejningspunktet i udsendelsen blev hurtigt firmakonstruktionen far/datter. Iværksætteren fik ros for at føre faderens ideer ud i livet, men blev også opfordret til hurtigt at supplere teamet med kompetencer, der kunne løfte dem ud af familiehyggen. For kvalitetsproduktet til trods mente panelet, at der hurtigst muligt skulle lægges en ny plan for udbredelsen af træningsredskaberne.

Inimove har valgt at fokusere på genoptræning, men et samlet panel vurderede, at produkterne med en mindre tilpasning i størrelse ville have endnu større omsætningspotentiale som legeredskaber i daginstitutioner; ikke mindst i kraft af de koncentrations- og motorikfremmende egenskaber, som de fleste børnefamilier også vil sætte pris på.

To af tre paneldeltagere mente, at Inimove hurtigst muligt burde flytte både produktion og distribution ud til en underleverandør. Kernekompetencerne er udvikling, og dem bør der fokuseres på. Det er dyrt at holde alle led inden for virksomhedens fire vægge – ikke mindst i kraft af det salgsarbejde, som man går glip af, når direktøren står og samler og pakker nede i kælderen.

Natasha Friis Saxberg mente, at Inimove burde lave prototyper på en stribe produkter og gøre dem visuelt tilgængelig for publikum. På den måde ville firmaet bedre kunne spore sig ind på, hvor efterspørgslen var størst.

Inimove blev opfordret til at skrue op for salgsarbejdet med det samme og fik konkrete råd med på vejen: Find ud af, hvordan de eksisterende grossister kan sælge endnu flere produkter. Lad eventuelt daginstitutioner få nogle produkter på prøve, som de betaler for, hvis de er tilfredse. Gør hjemmesiden mere tilgængelig, så også private får adgang til produkterne.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere