Del : SMS
Berlingske Business

Iværksætter i kamp mod mediers vanetænkning

Sebastian Stockmarr, Magma

Iværksættervirksomheden Magma kæmper med deres projektstyringsværktøj til mediebranchen imod vanetænkning blandt landets traditionsbundne aviser og magasiner.

Artiklen fortsætter under annoncen

I samarbejde med Connect Denmark og iværksætterprogrammet De 6 Hatte på radio 24syv.

- Vores største konkurrent er branchens vaner, siger Sebastian Stockmarr om produktet i virksomheden Magma, som blev født på en Startup Bootcamp for godt et par år siden.

"Branchen" er landets magasiner og aviser – online og på tryk – hvis arbejdsprocesser Magma holder styr på, så skribenter, fotografer, layoutere med flere kan fokusere på deres primære arbejde og ikke skal spilde tid med at jonglere med uoverskuelige Excel-ark, overfyldte mailbakker og spredte dokumenter.

- Vores kamp lige nu er at få undervist folk i, at et produkt som vores overhovedet eksisterer. Mange af de mindre publikationer er slet ikke klar over det og tror, at projektstyringsværktøjer er forbeholdt de store udgivelser, fortæller Sebastian Stockmarr.

Derfor arbejder Magma også på at holde produktet så simpelt og fleksibelt som overhovedet muligt, så det virker naturligt for brugerne at kaste sig over det, uanset hvilken position i publikationens fødekæde, de sidder på.

Omsætning

Pengene er så småt begyndt at komme ind i kassen hos Magma, der lige nu servicerer 15 magasiner med et samlet antal brugere på cirka 150. Udgiverne betaler for hver udgivelse, som bliver til på Magmas platform, så omsætningen er altså afhængig af publikationernes udgivelsesfrekvens.

- Vi regner med at nå break even til næste år på denne tid, og vores ambition er at være en modsætning til vores konkurrenter og blive standardplatformen globalt for redaktionelt arbejde på publikationer, siger Sebastian Stockmarr og fortsætter:

- Det tror vi kan lade sig gøre, fordi vi er 100 procent webbaserede. Det kræver altså ingen installationer eller netværksplads at bruge Magma.

Men selv om brugerne øjensynligt er glade for at bruge produktet, er det en kamp at få det udbredt til en større skare, og iværksætterne har brugt en hel del kræfter på bare at gribe knoglen og tilbyde produktet til tilfældige magasinudgivere.

Ny kapital

Derfor har teamet, der fortrinsvis besidder forretnings- og systemkompetencer netop ansat en sælger, der skal styrke kundetilvæksten i Magma. For en løbende vækst i butikken er ikke uvæsentligt, hvis virksomheden skal gøre sig forhåbninger om at tiltrække sig opmærksomhed i investorverdenen.

Iværksætterne har hentet 350.000 dollar fra Syddansk Teknologisk Innovation, men der skal mere til, hvis de vil ud over landets grænser.

- Vi snakker både videre med vores nuværende investor og leder efter nye. Pengene skal helt klart bruges til at udbrede kendskabet til produktet og til at skalere på salgssiden, siger Sebastian Stockmarr.

Dommen

Sammendrag af ekspertpanelets kommentarer, indspark og gode råd fra søndagens udgave af iværksætterprogrammet De 6 Hatte på Radio 24syv. Find mere information og link til podcast på facebook.com/de6hatte.

25-årige Sebastian Stockmarr og Magma blev godt modtaget af panelet. Alle lagde vægt på, at iværksætterne har adresseret en relevant problemstilling i markedet og søger at kapitalisere på at løse den. Den er helt generelt en fornuftig tilgang for iværksættere.

Indledningsvis blev der spurgt ind til den præcise værdi, som Magma vil skabe for sine brugere, og hvordan virksomheden adskiller sig fra sine konkurrenter. Sebastian Stockmarrs fingre på fleksibilitet, simplicitet og tilgængelighed (online) blev modtaget positivt, men panelet efterlyste en endnu mere præcis værdi for blot et enkelt led i magasinproduktionens værdikæde; eksempelvis for fotograferne eller layouterne.

Magmas alder kom også i et kritisk lys. Virksomheden har været nogle år undervejs, og specielt investor Nikolaj Nyholm ville gerne have en forklaring på, hvorfor de ikke havde fået flere brugere – eller i det mindste høre om de erfaringer, ejerkredsen gjorde sig i forbindelse med udskiftningen af nøglepersoner i teamet. Det svarede iværksætteren lidt vævende på.

Dermed blev det store spørgsmål, hvordan virksomheden har tænkt sig at vokse med den hast, som investorer generelt stiller krav til, før de vil skyde penge i en ung virksomhed. Magmas brugervækst kommer i dag fra opsøgende salg, og ingen i panelet mente, at det var den rigtige vej at gå.

Opfordringen blev derfor at revidere forretningsmodellen – eller at acceptere, at virksomheden ikke ville blive en vækstkomet. Hvis Magma skal blive en stor virksomhed, kræver det, at brugerne i vid udstrækning selv finder vej til produktet. Det kræver, at brugerværdien bliver endnu mere åbenlys, så kunderne anbefaler Magma i deres netværk og dermed tiltrækker endnu flere brugere, som igen anbefaler det til deres venner og så videre.

Muligheden for at samarbejde med nogle af de helt tunge leverandører af denne type systemer blev også præsenteret – eller blot at tage et uformelt møde. De store, internationale spillere vil ikke opfatte Magma som en konkurrent og vil potentielt være leveringsdygtige i et markedsbehov eller anden niche, som Magma med fordel kan fokusere på.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere