Del : SMS
Berlingske Business

Iværksætter gør netshopping til en oplevelse

Søren Filbert, LazyLazy

Med virtuelle prøverum, gågader og interaktive muligheder for at dele tøjsmag med ven(ind)erne vil Søren Filbert og LazyLazy styrke oplevelsen ved at shoppe på nettet.

Artiklen fortsætter under annoncen
I samarbejde med Connect Denmark og iværksætterprogrammet De 6 Hatte på Radio 24syv.

LazyLazy.com er en ”gågade” på internettet med mange forskellige tøjbutikker. Men LazyLazy er også en softwarevirksomhed, der udvikler virtuelle prøverum, chatfunktioner via Facebook, garderober og en masse andre funktioner og muligheder, der gerne skulle gøre oplevelsen ved at handle på internettet større og mere social.

Iværksætteren bag LazyLazy, Søren Filbert, forklarer selv virksomheden således:

- Vi er en softwarevirksomhed, der udvikler social shopping features til webbutikker med fokus på tøjbutikker. Derudover driver vi vores egen portal, hvor vi stiller alle de her værktøjer til rådighed for forbrugerne.

Og det er ikke kun for underholdningens skyld, at de nethandlende skal ”prøve” tøjet på foran deres webcam. Og det er heller ikke kun et spørgsmål om hygge, at man skal tage veninden med ind i netbutikken for at hjælpe med tøjvalget.

- Det giver forbrugeren en bedre oplevelse ved at købe ind på nettet og hjælper dem derved også til at træffe et mere sikkert valg. Og vores undersøgelser viser, at forbrugere, der benytter sig af disse værktøjer køber mere, når de handler – men endnu vigtigere sender de langt færre varer retur, fortæller Søren Filbert, der håber at få hul igennem til endnu flere af de mange netbutikker, der betaler i dyre domme for de mange handlende, der alligevel ikke var tilfredse med varen og derfor sender den retur.

Forretning og fremtid

LazyLazy tjener penge ved at leasy deres software ud til eksisterende virksomheder. Samtidig sælger de webbutikportaler til kunder, der ikke har deres egenbutik på nettet. Og så er der selvfølgelig lazylazy.com, hvor virksomheden får en bid af den kage, som forbrugerne lægger i de butikker, der er tilgængelige på den virtuelle gågade.

Udfordringen er at få produktet bredt ud til flere brugere. Og selvom iværksætterne har fået ret god omtale i medierne, har det vist sig vanskeligt at tiltrække kapital til den helt store markedsføringsknap.

- Funding er svær i disse tider. Faktisk er det vores oplevelse, at kapitalmarkedet er blevet endnu sværere i de to år, vi nu har drevet virksomheden, siger Søren Filbert og fortsætter:

- Og selvfølgelig kan man købe sig til det hele, hvis man har penge nok. Men man kan også få tingene langt billigere, hvis man skaffer sig de rigtige partnerskaber. Derfor jagter vi i stedet en partner, der kan give os en skallering på de næreuropæiske markeder og måske også understøtte os i forhold til vores kundegrundlag.

Opstartskapitalen fra lokale business angels og Østjysk Innovation holder endnu, så LazyLazy er ikke i panik for at finde en ny investor. Og til efteråret forventer virksomheden at nå break even.

Læs også:

Iværksætter vil lave tv-serie der vises på Facebook   

Iværksætter vil løfte 3D-printere ud til folket

Dommen

Sammendrag af ekspertpanelets kommentarer, indspark og gode råd fra lørdagens udgave af iværksætter-programmet De 6 Hatte på Radio 24syv. Find mere information og link til podcast på facebook.com/de6hatte.

Søren Filbert havde ikke indledningsvis held til at trænge igennem til panelet med det unikke ved LazyLazy, og derfor blev han mødt med stor bekymring for konkurrencesituationen på markedet for handel med tøj på nettet, hvor der er rigtig mange aktører om buddet.

Iværksætteren brugte derfor en del tid på at forklare, at LazyLazy alene er en software-virksomhed, der udvikler features til netbutikker og altså ikke selv forestår pakning af tøj, administration og returforsendelser. Det lader de butikkerne selv om – også på den virutelle gågade på lazylazy.com.

I takt med at panelet kom forretningsmodellen nærmere, blev de også mere positivt indstillede over for virksomheden. En software, der gør oplevelsen ved at handle på nettet større og giver netbutikkerne mulighed for at differentiere sig fra hinanden, gav positiv genlyd. Specielt begejstrede var de for indkøbshistorikken, der ved hjælp af en anden feature gør det muligt at se, hvordan eksempelvis en ny t-shirt passer sammen med de bukser, man købte for seks måneder siden.

Men det rejste også spørgsmålet om, hvorvidt produkterne – det virtuelle prøverum, indkøbshistorikken m.m. – er unikke og værdiskabende nok til at tiltrække og fastholde de netbutikker, der er LazyLazys kunder. Og panelet påpegede, at social shopping er en god, men ikke unik idé, og det virtuelle prøverum er spændende, men det ville være bedre, hvis man også kunne sikre sig at få den rigtige størrelse bragt hjem til døren.

Dermed blev Søren Filbert sendt hjem med en anbefaling om, at fokusere mindre på den virtuelle gågade; både i sit pitch over for investorer og i sin forretning. LazyLazy skal fokusere på at levere en pakker af software, der gør det mere attraktivt at handle i de netbutikker, der benytter sig af den, og som skaber direkte værdi i form af øget salg og færre returvarer.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere