Del : SMS
Berlingske Business

Intelligente kartoner opdager sur mælk

ko
Fra næste år vil man via Tetra Paks mælkekartoner kunne spore mælken hele vejen tilbage til den ko, mælken kommer fra. Foto:

Fra næste år vil mælkekartonen skifte farve, hvis indholdet er ved at blive for gammelt - hver enkelt karton skal udstyres med en chip.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det er den svenske emballagegigant Tetra Pak, der barsler med idéen om at udstyre fremtidens mælkekarton med en lille chip, der skal få kartonen til at skifte farve, hvis mælken har været ude af køleskabet for længe. Det fortæller Eva Milton, kommunikationschef for Tetra Pak i Sverige til Ingeniøren.

Ud over at kartonen skal kunne fortælle om mælkens tilstand, vil det efter sigende også blive muligt at spore mælken tilbage til oprindelsesgården og sågar også den ko, mælken kommer fra. Hvordan den sidste del skal lade sig gøre, melder historien ikke noget om, for Tetra Pak ønsker ikke at gå i detaljer om den kommende teknologi.

- På grund af de mange udfordringer vi stadig står over for, er det for tidligt at sige, hvornår for eksempel den specifikke farveteknologi kommer på markedet. Men vi mener, at det er meget realistisk, at det vil ske til næste år, fortæller kommunikationschefen til Ingeniøren.

Tetra Pak vil med den nye teknologi komme tættere på at opfylde forbrugernes behov for mere fødevareinformation. Planen er, at informationerne om hver enkelt karton skal kunne hentes direkte på forbrugerens mobiltelefon.

Den svenske emballagevirksomhed er ikke den første, der gør sig overvejelser om intelligent indpakning. Forskere ved både skotske, tyske og amerikanske universiteter har i lang tid arbejdet på at udvikle plastic, der skifter farve, når indholdet er ved at overskride sidste holdbarhedsdato. Teknologien er udviklet med det formål at forhindre fødevareforgiftninger og madspild.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere