Del : SMS
Berlingske Business

Innovative vinduesfabrikker ser hård tid forude

vindue1
Danske vinduesproducenter som Outrup Vinduer og Døre på Mors er tvunget til konstant produktudvikling. Både for at kunne hævde sig i det kriseramte danske byggemarked og for at leve op til stadigt stigende politiske ambitioner på klima- og energiområdet. Foto:

Konkurrencen er hård blandt de danske vinduesfabrikanter, som både kæmper på pris og om at levere produkter, der kan leve op til fremtidens hårde energikrav.

Artiklen fortsætter under annoncen
De danske vinduesproducenter er hårdt ramt af krise, det viser en analyse som Berlingske Research har lavet på baggrund af regnskaberne fra 59 selskaber i branchen. Siden 2007 er omsætningen faldet med 25 pct. - Bruttofortjenesten med 19,5 pct - og der er forsvundet 1.177 stillinger, svarende til godt hver tredje medarbejder.

Køb adgang til hele brancheanalysen samt artikler om tendenserne i vinduesindustrien

Langt fra alle nøgletal ser dog dårlige ud, og på baggrund af en stor tilpasnings- og effektiviseringsindsats lykkedes det for  brancheudsnittet at få et positivt årsresultat på 144 millioner kroner i 2009/2010. Mere end en firedobling fra året før. Samtidigt har de danske producenter en stærk tradition for innovation og produktudvikling, og med de seneste års store politiske fokus på klima- og energi og deraf afledte høje krav til byggematerialer kan det vise sig som en stor fordel.

Det er i hvert fald håbet hos de producenter som Berlingske Business har talt med i forbindelse med analysen. Blandt dem Mogens Ringgaard fra Outrup Vinduer og Døre på Mors:

- Kravene bliver ikke mindre, men vi har altid arbejdet med at udvikle nye produkter. Nu er det så i høj grad politikerne og Energistyrelsen, der bestemmer, hvilken vej udviklingen skal gå, og så må vi finde ud af at gøre en forskel inden for den dagsorden, siger han.

Familiefirmaet Outrop, der beskæftiger cirka 120 medarbejdere, har i samarbejde med isoleringsgiganten Rockwool udviklet et nyt plusenergi-vindue i træ, som giver Ringgaard fornyet tro på fremtiden, selv om han erkender, at vinduer ikke er den nemmeste branche lige nu.

Samme erkendelse findes i brancheforeningen Vinduesindustrien, hvor direktør Johnny Jespersen har svært ved for alvor at finde optimismen frem.

Selv om mange fabrikanterne er relativt god form både i forhold til effektivisering og innovation, mangler der nemlig stadig kunder til de innovative produkter, og mens politikerne i høj grad har sat energi og klima på producenternes dagsorden, så føler branchen, at Christiansborg svigter, når det kommer til at flytte de topmoderne vinduer fra lageret og ud på markedet.

- Der er  blevet talt meget om renovering og om at sætte gang i markedet, men indtil videre er det ikke lykkedes for alvor at sætte gang i noget, siger Johnny Jespersen og tilføjer:

- Både boligmasse og vinduesproducenter kunne godt trænge til en hjælpende hånd på hjemmemarkedet.

Køb adgang til hele brancheanalysen samt artiklerne om vinduesbranchen bragt i Business/Innovation tirsdag

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere