Del : SMS
Berlingske Business

Ildsjæle vil løfte vækst i udkantsområder

Danmarks udkantsområder står over for enorme udfordringe
Danmarks udkantsområder står over for enorme udfordringe Foto:

Danmarks udkantsområder står over for enorme udfordringer, og nye tal viser, at iværksætteraktiviteten er betydeligt lavere her end i resten af landet. Alligevel findes der mønsterbrydere i udkantsdanmark, der er klar til at satse stort på vækst.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den ramponerede tidligere sukkerfabrik i Sakskøbing er i dag forvandlet til ukendelighed og fremstår som en driftig erhvervspark med spirende liv. Det samme kan siges om den gamle Højbygård Papirfabrik på Lolland, der bl.a. er blevet omdannet til et moderne konferencecenter.

Manden bag de betydelige investeringer er den 51-årige jyde Martin Skibsted, og det er kun begyndelsen på hans væksteventyr i en af Danmarks dårligst stillede kommuner.

pix-ophørsudsalg

Martin Skibsteds satsning på Lolland er en tiltrængt saltvandsindsprøjtning, og vækstplanerne springer i øjnene, når de sammenholdes med den generelle udvikling i Danmarks udkantsområder.

Det etablerede erhvervsliv har i flere år nedlagt langt flere arbejdspladser i yderområderne end i byområderne, vandringen fra land til by er massiv, og indkomsterne stiger langsommere i landområderne end i resten af landet.

Nu viser en ny opgørelse fra Berlingske Research, at der også er betydeligt færre iværksættere i yderområderne. Sidste år lå antallet af iværksættere pr. 1.000 indbyggere f.eks. knap 30 procent lavere i Danmarks 29 udkantskommuner end i resten af landet.

Den nye opgørelse viser, at forskellen i iværksætteraktivitet mellem land og by er vokset, og en række eksperter mener, at tallene - kombineret med de øvrige nøgletal - vidner om de enorme udfordringer i landområderne.

»Vi ved, at udkantskommunerne i forvejen er hårdere ramt af tab af industriarbejdspladser end de større byer. Det gør det ekstra vigtigt, at der kommer et stort antal nyetablerede virksomheder, der kan tage over,« siger senioranalytiker i Arbejderbevægelsens Erhvervsråd Erik Bjørsted, der har specialiseret sig i konjunkturvurderinger.

Nye tal fra Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter viser, at spændet i uddannelsesniveau mellem udkantsdanmark og byområderne er vokset de seneste år. I landets yderkommuner har blot 16,7 procent af befolkningen en videregående uddannelse, mens tallet i bykommunerne er 32,1 procent.

Det lave uddannelsesniveau er problematisk. Flere undersøgelser viser, at mange mindre virksomheder uden højtuddannede ville kunne skabe merværdi ved at ansætte højtuddannet arbejdskraft.

Motorvej

Selv om nøgletallene peger i den forkerte retning for Lolland og resten af udkantsdanmark, er der fortsat mange ildsjæle, som ser muligheder i yderområderne. Martin Skibsted er eksempelvis overbevist om, at Lolland-Falster er undervurderet

»Området har været talt ned igen og igen. Men tænk på at der om blot ti år er en fast forbindelse til Tyskland. Lolland-Falster bliver simpelthen forbindelsen mellem Nordeuropa og Skandinavien. Det er en appelsin i turbanen på området - der i øvrigt i forvejen har et kæmpepotentiale, netop fordi det har været så undervurderet,« siger han.

Berlingske Business vil i de kommende uger beskrive udfordringerne i de danske udkantsområder og gå tæt på nogle af de mønsterbrydere, der har formået at skabe vækst i disse områder.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere