Del : SMS
Berlingske Business

Hvordan formulerer vi mission og vision?

Jeg er direktionssekretær i en mellemstor virksomhed, og min chef (Adm. dir.) har bedt mig formulere en mission og en vision for vores virksomhed. Jeg har set mange og forskelligartede eksempler, og er blevet temmelig forvirret. Kan I give mig lidt bistand? Venlig hilsen direktionssekretæren

Artiklen fortsætter under annoncen
Kære direktionssekretær,

Umiddelbart vil jeg foreslå jer at gribe processen anderledes an.

At beskrive en mission og vision (hvis det skal tages alvorligt) er ikke dit job. Det er direktionen, som skal sætte sig i førersædet. Det er dem, der skal tage ejerskab til disse to ledelsesbegreber, og de kan de kun, hvis de er med i skabelsesprocessen. Det er jo ikke blot et spørgsmål om, at man på hjemmesiden og i årsrapporten kan beskrive mission og vision.

De to begreber, du spørger til, handler om, hvad I som virksomhed står for, og hvordan I vil se ud i fremtiden.

Missionen handler om: Hvorfor gør I det I gør, og for hvem gør I det? Det er en kort beskrivelse af jeres kerneforretning, og hvilke interessenter der tjenes ved det. Når man eksempelvis hos Disney siger "We make people happy", så er det et udtryk for deres mission. Det samme er det, når Røde Kors nævner, at "Vi vil tjene de mest sårbare", eller hvis en møbelforretning siger, at vi vil hjælpe medarbejderne til at arbejde mere effektivt.

Visionen er et ideelt og unikt billede af fremtiden. Det skal være rea-listisk, troværdigt, attraktivt og bedre end billedet af i dag. Det handler om at beskrive drømmene, og anvendes mest til at skabe et følelsesmæssigt engagement blandt de ansatte. Ikea beskriver for eksempel sin vision som at skabe en bedre hverdag for mange mennesker, og Disney siger, at de vil være verdens bedste til familieunderholdning.

På mange måder handler begge begreber om at skabe et samsyn for alle, som har en interesse i virksomheden. Dette samsyn kan man kalde for mission, vision, værdier, kultur eller måske en række andre ting, men uden den fælles opfattelse af disse begreber, vil ingen af dem komme til at fungere.





Venlig hilsen

Claus Hellmann Hansen

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere