Berlingske Business

Hvilken type medarbejder er du?

Hvilken type medarbejder er du? - 1

Hjernens indretning bestemmer, hvilken type medarbejder vi er. Læs hvilke typer, der er bedst for en arbejdsplads.

Artiklen fortsætter under annoncen
Mangfoldighed blandt medarbejderne er ikke kun et plus, når det kommer til den årlige firmafest.

Forskellige mennesketyper i medarbejderstaben og ledelsen er også sundt for virksomheden i en dagligdag, hvor der på én gang skal spottes problemer, findes løsninger, analyseres på konsekvenser og udtænkes værdigrundlag.

Det mener Hans Peter Rasmussen, der gennem sit mangeårige virke som rådgiver for små og mellemstore virksomheder har opbygget en stor viden om vores hjerners forskellige indretninger.

Han er tilhænger af den schweiziske psykiater Carl Gustav Jungs inddeling af personer i otte forskellige personlighedstyper. Vi er enten sansetyper, føletyper, tænketyper eller intuitionstyper, og så er vi enten indadvendte eller udadvendte i vores tankegang.

Hvilken type er du?

Den kropslige

Drømmeren

Filosoffen

Idealisten

Landmåleren

Livsnyderen

Moralisten

Spekulanten

Sanserne vil lappe cykler

- Den type, vi er, bestemmer den dominerende handlemåde i vores hverdag. Hvis man stiller en sansetype over for et abstrakt problem, vil de synes, at det er kedeligt. Men hvis de bliver bedt om at lappe en cykel, siger de ”juhuu” og klapper i hænderne. I en virksomhed medfører det, at de forskellige typer kan håndtere forskellige opgaver, eller de kan komme med hver deres frugtbare indgangsvinkel til den samme opgave, og så bliver det samlede resultat bedre, siger Hans Peter Rasmussen.

Lidt groft sagt er sansetyperne gode til at opdage et problem, intuitionstyperne fornemmer vejen til en løsning, tænketyperne kan vurdere, om et forslag rent faktisk løser problemet, og føletypen kommer med de subjektive tanker om løsningens holdbarhed.

På glatis

Tit domineres afdelinger for produktion af sansetyper og tænketyper, mens forsknings- og udviklingsafdelinger mere tiltrækker de intuitive. Føletyperne bidrager med en menneskelig indlevelse og ofte også en god portion sammenhængskraft:

- Følehjernen blev udviklet, mens vi mennesker levede som jægerne. Det handlede om at komme ud og fange noget til andre, og vi ser det stadig i dag, hvor vi er glade for det lille samfund, hvor vi forstår hinandens dialekt og vittigheder, siger Hans Peter Rasmussen.

Personlighedstyperne kan komme på glatis, når de havner i en situation, som ikke passer til deres indgangsvinkel, som for eksempel når en sansetype skal udvikle kreative ideer, eller når en føletype skal foretage kolde, principielle valg. Eller når de havner i en forkert afdeling i virksomheden.

Hvilken type er du?

Den kropslige

Drømmeren

Filosoffen

Idealisten

Landmåleren

Livsnyderen

Moralisten

Spekulanten

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampension fik en god start på året med relative høje investeringsafkast til kunderne. Samlet set gav Q1 et positivt afkast på 2,7 mia. kr. for alle investeringer – i samme periode sidste år var dette...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen