Del : SMS
Berlingske Business

Hvilke julehilsner virker bedst?

Så er det ved at være jul igen, og så dukker spørgsmålet op om julehilsener til kunder. I vores mindre konsulentvirksomhed har vi i de sidste par år prøvet forskellige ting, men vi synes ikke, at vi har fundet den rigtige form. Ideer efterspørges. K & K

Artiklen fortsætter under annoncen
Kære K & K,

Det er tvivlsomt, om den automatiske udveksling af julekort med en ulæselig underskrift har den store virkning i forhold til kunder.

Men det kan da pirre til både julehyggen og den personlige forfængelighed at samle julekort i vindueskarmen på kontoret.

Hvis skriftlige julehilsener skal have en følelsesmæssig effekt, så bør de skrives i hånden og være rettet mod modtageren.

Det vil antyde, at du har brugt lidt ekstra energi på sagen. Man kan desuden vælge sine motiver med omhu.

Vælger man firmaets standardjulekort, hvilket i din situation nok ikke er så relevant, eller vælger man et symbolsk motiv for eksempel med fyrre-træer med sne eller et snelandskab?

Kort med humor kan også overvejes, alt efter hvem kunden er.

Hvis du har udenlandske kunder, kan du vælge et kort uden påtrykte hilsner. Du må også i dette tilfælde tænke på, at du på grund af mulige religiøse forskelle, kan holde dig til neutrale hilsner, som "Happy Holidays" i stedet for "Merry Christmas".

Nogle bruger julehilsener via e-mails. Men så skal man nok anstrenge sig meget for at være personlig og mere end almindelig julehyggelig, for at det ikke skal virke for overfladisk.

Du kan også vælge at gå "et trin op", og sende en firmagave.

Det kan være en flaske vin, chokolade eller en mindre frugtkurv. Man skal passe på med at gøre gaver for store, idet det kan skabe problemer for modtageren i form af jalousi, brud på gaveregler mm.

Du kan også vælge at give et bidrag til en humanitær organisation og meddele din kunde med en julehilsen, at du har doneret antal kroner.

Generelt kan du spørge dig selv, hvad der er den rette gave/hilsen til en kunde.

Ikke for dyrt og ikke for billigt, men under alle omstændigheder er det tanken der tæller.

Som konsulentvirksomhed skal I også passe på, at jeres julehilsen kommer til at kommunikere det, som I ønsker at stå for hos jeres kunder.

Et discount-julekort med en "bleg" tekst er ikke godt for et firma som søger at sælge kvalitet. Så må man hellere lade være.



God jul

Claus Hellmann Hansen

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere