Del : SMS

Husk kontrakten i USA

Sørg for at have alle detaljer med, når du skriver kontrakt med en amerikansk samarbejdspartner.

Artiklen fortsætter under annoncen

I Danmark er det næsten uhørt, at man anlægger sag, uden at man har forsøgt at opnå et forlig. Modsat er virkeligheden i USA, hvor det er billigt og helt naturligt at slæbe en virksomhed i retten.

Derfor er det vigtigt, at danske virksomheder har øje for at en god kontrakt med sine amerikanske samarbejdspartnere. I USA skal kontrakter være særligt detaljerede.

- Når man skal fortolke en kontrakt efter amerikanske regler, må man slet ikke tage andet i betragtning end det, der står i kontrakten. Efter dansk ret går man ind og ser på meningen bag det skrevne, og hvad parternes forudsætninger var, da man lavede kontrakten. Det må man ikke i USA, hvor man kun kigger på den rene tekst, forklarer Finn Martensen, advokat hos Martensen-Wright. Han understreger desuden, at mundtlige aftaler ikke er juridisk bindende i USA, som de er i Danmark.

På den anden side af atlanten koster det blot cirka 100 dollar at anlægge en retssag. Derudover skal taberen af en amerikansk retssag ikke betale omkostningerne for vinderens udgifter. Det er derfor relativt omkostningsfrit at slæbe dig i retten.

- Udfaldet af en amerikansk retssag er desuden ofte meget uforudsigeligt. Der sidder en lægmandsjury, som vi ikke har i Danmark. De skal tage stilling til sagen og giver en betydelig usikkerhed, tilføjer Finn Martensen.

Endelig er det meget dyrt at være part i en amerikansk retssag. Advokater i USA er ikke meget dyrere end i Danmark. Til gengæld er selve retssagsprocessen langvarig, og hvad der kan ordnes på en dag i den danske Sø- og Handelsret, kan ofte vare fem dage i USA, vurderer advokaten.

- Man bør lave en intern analyse i virksomheden af, hvad der er målet med en kontrakt – hvad er vi villige til at forhandle om, og hvad er vi ikke villige til at forhandle om. Så er man godt rustet, siger Finn Martensen.

Sidst skal man huske at aftale og skrive ind i sin kontrakt, hvilket lands lovgivning, man følger i samarbejdsaftalen.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere