Del : SMS
Berlingske Business

Hotte iværksættere lokker nordisk fond til London

London
ENGLAND: Big Ben, klokketårnet i Westminster i London. Foto:

Efter et længere tilløb opretter en af nordens tungeste spillere inden for venturebranchen et kontor uden for Skandinavien i jagten på flere interessante iværksættere.

Artiklen fortsætter under annoncen

Skandinavien er for småt. Sandsynligheden for at finde den næste megasucces inden for IT-branchen i et af de nordiske lande er simpelthen for lille. Sådan tænker de internationale investorer. Og det får nu det nordiske ventureselskab Northzone til at udvide paletten og åbne et kontor i London.

Det er ikke hvem som helst, der rykker over dammen. Northzone er en tung spiller i Norden og har siden 1996 holdt blikket rettet mod nordiske IT-iværksættervirksomheder. Northzone har siden begyndelsen rejst seks fonde med næsten fire milliarder kroner og investeret i omkring 75 virksomheder. Blandt de mest bemærkelsesværdige investeringer findes NextGenTel, Stepstone, Pricerunner, Lastminute.com og senest den meget succesfulde musikservice Spotify.

Med et kontor i Europas iværksætterhovedstad nummer ét kan de nordiske iværksættere se frem til mere konkurrence om venturekapitalen.

Formålet er ifølge selskabets danske partner Gregers Kronborg at komme tættere på brandvarme europæiske iværksættere og dermed gøre sig mere attraktiv for store internationale investorer.

»London er centrum for alt ventureaktivitet og institutionel kapital i Europa. Hvis man har kvalificeret sig til at spille i den største liga som ventureselskab, er det næste skridt London og dermed i højere grad at blive en del af et internationalt investorsamfund. Her kan man oftere møde de rigtige mennesker og bruge hinandens netværk til at finde nye talenter,« forklarer han.

Tillid er afgørende

Venturekroner handler om tillid og mennesker. Hvem vil du som hårdtarbejdende iværksætter lukke ind og give indflydelse i din virksomhed? Hvem vil du som investor overlade en kolossal bunke penge til i håb om, at netop de mennesker forstår at se den næste Facebook eller Skype?

Det er den tillid og muligheden for at drikke kaffe med de helt rigtige mennesker, der lokker Northzone til London. De rigtige mennesker findes i to kategorier: Det er stifterne af nye spændende virksomheder, og så er det de investorer, der potentielt vil lægge penge i de fonde, som Northzone skaber.

Geografisk spændetrøje

Ifølge en ekspert i iværksætteri er London et logisk og også nødvendigt træk, hvis Northzone skal blive ved med at skabe nye millionfonde, der kan investere i iværksættere.

»Investorer er jo ikke sat i verden for at skabe arbejdspladser i eksempelvis Esbjerg. De er sådan set ligeglade med, hvor en virksomhed ligger. De skal sikre sig et stort afkast. Hvis Northzone skal tiltrække de helt store internationale investorer, skal investorerne tro på, at Northzone finder de mest interessante virksomheder overhovedet muligt. Et fokus udelukkende regionalt kan blive en geografisk spændetrøje,« siger adjungeret professor i entrepreneurship ved CBS, Søren Hougaard.

Han peger på, at tidligere eksempler på fonde med et mere lokalt fokus som eksempelvis Jylland har haft det vanskeligt og tabt penge på den lange bane.

Northzone har rejst seks fonde siden 1996 og senest i 2010 rejste de en fond med næsten 100 millioner euro. Så Northzone kommer også til London med relativt mange penge i ryggen til nye investeringer.

Til at finde de investeringer har selskabet ansat den 37-årige Jeppe Zink, der i mange år har beskæftiget sig med teknologiinvesteringer.

Han kommer fra en stilling som partner i det London-baserede selskab Amadeus Capital og kender dermed London godt. Han skal fortsætte sit fokus på investeringer i spændende virksomheder, der står over for en ekspansion, ligesom han vil få et medansvar for investeringsaktiviteten i Danmark.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere