Del : SMS
Berlingske Business

Hollywood-stjerne bag nyskabende by-guide

Kutcher_Business
Actor Ashton er en af de business angels, der investerer i oplevelsesguiden Gidsy. Foto:

Gidsy er navnet på ny type markedsplads, som støttet af internationale kendisser og penge fra Sunstone Capitals 625 millioner kroner store fond også er på vej mod København.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den Berlin-baserede iværksættervirksomhed Gidsy, der står bag en community-markedsplads til formidling af lokale oplevelser, er den første europæiske, nyetablerede virksomhed, som har hentet kapital i den nyetablerede fond på 625 mio. kr. til tech-iværksættere hos Sunstone Capital.

Ventureselskabet har netop investeret 1,2 million dollar – eller knap syv millioner kroner – i den tyske iværksættervirksomhed sammen med en kreds af investorer, der blandt andre tæller ventureselskabet Index Venture, Amazon-CTO Werner Vogels og Hollywood-stjernen Ashton Kutcher, som også er kendt for at investere i tech-virksomheder.

Se billederne: Kendisser investerer i IT-selskaber

Den nye kapital skal understøtte international ekspansion af tjenesten, der indtil videre er lanceret i New York, Berlin og Amsterdam, så den inden for de næste to uger kan blive lanceret i San Fransisco og London. Med i planen om fremtidig ekspansion er også Danmark, oplyser partner hos Sunstone Capital, Nikolaj Nyholm, der forventer, at det kommer til at ske i løbet af i år.

”Det er absolut planen at lancere i Norden – og i København. Intentionen er at gøre tjenesten verdensomspændende, men i øjeblikket lanceres den i specifikke byer, hvor vi afsøger de mest effektive måder at lancere i nye områder,” siger Nikolaj Nyholm.

Facebook_investeringer

Gidsy er i høj grad bygget omkring samme tanke som amerikanske AirBnb, der har fået stor opmærksomhed i techmiljøet. Ligesom AirBnb gør det muligt for privatpersoner at udleje værelser, lejligheder eller ledige sofaer gennem en community-markedsplads, gør Gidsy det muligt for privatpersoner at udbyde alt fra eksempelvis en guidet cykeltur eller tur i nattelivet i udvalgte byer.

Flere investorer - forskellige input

At Sunstone Capitals investering i Gidsy gennemføres i samarbejde med blandt andre skuespilleren Ashton Kutcher, er en del af ventureselskabets strategi om at have såkaldte business angels med om bord, når de går ind i nye virksomheder, fordi de kan tilføre noget andet end ventureselskaberne – både i forbindelse med nye ideer til produktudviklingen og i forbindelse med at nå ud til en bredere skare af interessante aktører, der kan bidrage til virksomhedens udvikling.

Eksempelvis har det medvirket til, at Gidsy lige nu er i dialog med Jamie Oliver Foundation om at lave en aftale omkring en række planlagte events.

Ventureselskabet annoncerede i december en ny fond målrettet teknologibaserede iværksættervirksomheder i Europa på indtil videre 625 mio. kr. efter den første såkaldte ”closing”, men med forventning om at rejse i alt 750 mio. kr. i år. Berlin-baserede Gidsy er den første tech-iværksætter-virksomhed, der henter kapital herfra.

Som tidligere omtalt på Business.dk er det den tredje fond målrettet teknologibaserede virksomheder hos Sunstone Capital, og den vil udelukkende fokusere på de tidlige såkaldte »early-stage« investeringer rettet mod tech-iværksættere inden for blandt andet web-services, software og mobil. Ventureselskabet har med de to tidligere fonde, der er blevet rejst til investeringer i IT-virksomheder, primært gennemført investeringer i Norden, mens den nye fond mere paneuropæisk fokuseret – med en forventning om at gennemføre investeringer eksempelvis i Berlin og nogle af de østeuropæiske lande.

penge

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere