Del : SMS
Berlingske Business

Hjælp dit netværk - og få noget igen

Der er sket et paradigmeskifte inden for måden at tænke netværk på. Vi er ikke længere så selvoptagede, men mere fokuserede på at hjælpe vores netværk.

Artiklen fortsætter under annoncen

»Givers Gain« er kodeordet i verdens største forretningsnetværk Business Network International (BNI). Det betyder helt konkret, at du må give noget for at få noget igen.

Og jo mere du giver, desto mere betaler det sig i det lange løb.

»BNI er ikke et netværk med fokus på det sociale, men det er et netværk, der sætter salg og marketing og ikke mindst resultater i højsædet,« siger René Bruun, der er stifter af og formand for BNI i Danmark.

I store træk går netværksmøderne ud på at udveksle relationer. Medlemmerne får kort tid til at præsentere sig selv og sin virksomhed, og så kan de efterlyse kontakter, som de andre medlemmer kan hjælpe dem med at skaffe.

»Hvis du kigger på din kundeliste, kommer de bedste og mest loyale kunder ikke fra direkte kampagner eller Google. De kommer igennem personlige anbefalinger og igennem relationer,« siger René Bruun.

De giver mere

Og det forholdsvis nye koncept nikker man genkendende til i Ledernes Hovedorganisation. Ledelsesrådgiver, Helle Bruun Madsen, forklarer, at de ser en generel tendens til, at lederne går ind og giver mere i de forskellige netværk.

»Det er som om, folk er blevet mere socialt ansvarlige og mindre selvoptagede, og det kan eventuelt skyldes krisetiderne,« siger Helle Bruun Madsen.

Hun peger på, at den stigende ledighed også kan medføre, at erhvervsfolk tænker mere i netværk, fordi mange virksomheder inddrager deres netværk, når de skal ansætte nye medarbejdere.

Tillid er alfa og omega

I de 50 BNI-grupper i Danmark er der kun en branche repræsenteret i hver gruppe. Derfor giver det rigtig god mening at vise sig fra sin bedste side, når man deltager i møderne, for på den måde kan de andre medlemmer fortælle deres omgangskreds, at de kender en god advokat, murer, bankkonsulent, eller hvad det ellers måtte være.

»Det er ikke prisen, det kommer an på, det er tilliden. Tillid er alfa og omega i salg. Du vil ikke anbefale en advokat til dine venner, hvis du ikke har tillid til advokaten. Hvis du ikke kan skabe tillid, er det op ad bakke hele vejen. Og tillid er ikke altid noget, du kan tale dig til, men det er noget med ens ageren,« siger René Bruun.

Han henviser til en episode, hvor to grafikere med nogenlunde ens koncepter var medlem af hver sin BNI-gruppe. Den enes kundeliste voksede med over 100 nye kunder på nogle få år. Den anden fik ikke så meget ud af netværksgruppen. Det viste sig, at ham, der ikke fik så meget ud af det, ikke havde formået at komme til tiden én eneste gang og altid var uforberedt. Den succesfulde grafiker kom hver gang til tiden og havde en masse forbindelser, der kunne hjælpe de andre medlemmer.

»Og så er det jo klart, hvem du vil anbefale til dine venner,« slutter René Bruun.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere