Del : SMS
Berlingske Business

Her er IKEAs tophemmelige udviklingsafdeling

pix-ikeavarehus
Foto:

I Holland ligger IKEAs konceptudviklingsafdeling, der er stopfyldt med forretningshemmeligheder - svensk avis har fået lov til at smugkigge.

Artiklen fortsætter under annoncen
Den svenske møbelgigant IKEA har undtagelsesvis valgt at åbne døren på klem til dets tophemmelige konceptudviklingsafdeling i byen Delft i Holland. Det er avisen Dagens Industri, der er blevet inviteret indenfor, for at se nærmere på, hvordan IKEA styre sit koncept med hård hånd.

Svenske IKEA er i dag en global virksomhed, der enten selv eller via franchisetagere driver varehuse verden over, som alle ligner hinanden til forveksling. Og det er ikke tilfældigt.

Alt fra butiksopbygning til varesortiment bliver styret fra konceptudviklingsafdelingen i Delft. Det bliver måske ikke udtænkt eller designet her – men det bliver godkendt her.

pix-sofaer

Bygningen i Delft ligner ude fra til forveksling et IKEA-varehus, men inden i er det anderledes. Her er møbeludstillinger skiftet ud med mennesker, der tænker så det knager for at finde fremtidens succesprodukter og koncepter.

Chefen for konceptudviklingsdivision er svenske Thomas Bergström, og han afslører over for avisen, at IKEA er på vej med en ny vækststrategi, der i perioden 2012 til 2020 skal sørge for, at IKEA kommer ud til nye møbelhungrende markeder. Planen er hemmelig, men Thomas Bergström afslører dog, at både det indiske og det sydkoreanske markeder er blandt indsatsområderne.

Han afslører også, at IKEA snildt kunne vokse mere, end det er tilfældet i dag. Men koncernen er tilbageholdende med at åbne nye varehuse eller butikker – og det på trods af at den får i omegnen af 1.000 henvendelser om året.

pix-ikea

"Havde vi sagt ja til flere, havde vi givetvis kunnet vokse langt hurtigere. Men der er også en stor risiko for, at vi så ville få problemer med alt fra kvalitet til leverancesikkerhed," forklarer Thomas Bergström.

Den lidt konservative holdning er dog ikke ensbetydende med, at IKEA ikke har lyst til at udvikle sig. Koncernen er hele tiden i gang med at teste nye koncepter.

"Gennem tests kan vi hele tiden finde på nye måder at blive attraktive for vores kunder. Udviklingen sker i tæt samarbejde med franchisetagerne, som ofte kommer med ideer, som vi efterfølgende kan gå videre med," siger han.

ikea - biz

Bygningen i Delft indeholder også IKEA College, hvor en mængde medarbejder, chefer og specialister får undervisning i koncepter, salgsmetoder og ikke mindst IKEA-kulturen. Iden forbindelse fastslår Thomas Bergström, at det svenske islet er helt centralt for IKEA-kulturen - og det gælder både de blå-gule farver og köttbullarne.

Stedets tophemmelige karakter gør, at Dagens Industri ikke får vist nye koncepter eller ideer, da alt er under udvikling.

Og så alligevel. For IKEA løfter nemlig sløret for, at det overvejer at bombardere kunderne med indtryk fra varehusenes restauranter – og det via storskærme.

ikea mandepasning - biz

"Levende billeder får mere opmærksomhed, og de rammer ekstremt godt," siger han og tilføjer:

"En sulten kunde køber næsten ikke noget. Restauranten er vores bedste sofasælger."

Så alt tyder tilsyneladende på, at IKEAs kunder godt kan forberede sig på nonstop at blive mindet om den svenske pendant til frikadellen fremover, når turen går rundt i et af IKEAs varehuse.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere