Del : SMS
Berlingske Business

Gourmet-restauranter presses af kræsne danskere

Kiin Kiin b
Restaurant Kiin Kiin på Nørrebro er igen i år en af de restauranter, der klarer sig bedst blandt de 16 restauranter. Foto:

De danske gourmet-restauranters evne til at lave mad opnår ros over hele kloden, men kun få kan tjene penge.

Artiklen fortsætter under annoncen

Danmark er en nation spækket med dygtige kokke og restauranter i verdensklassen: 11 Michelinstjerner, verdens bedste restaurant, verdens bedste kok og et hav af nye spændende restauranter i provinsen.

Men desværre følger kunderne ikke med. For danskerne er ekstremt vanskelige at lokke ud at spise. Og når de endelig bliver trukket op af sofaen og ind i restauranterne, flotter de sig sjældent.

Størstedelen af de 16 restauranter i Berlingske Business' brancheanalyse, som er udvalgt af Berlingskes anmeldere, tjener stort set ikke penge. Restauranterne er dog for de flestes vedkommende pænt polstrede, og en lille fremgang kan spores. Men selskaberne er stadig under pres, og det er således kun Restaurant Kiin Kiin, Noma, Frederikshøj samt Søllerød Kro, som har præsteret positive resultater i alle analysens tre år.

Infoshop: Her er analysen af gourmetrestauranterne

Den helt store udfordring for de danske restauranter er at få danskerne ud at spise. En undersøgelse fra Gallup, som Berlingske beskrev i sidste måned, viste, at to ud af tre danskere højst spiser ude et par gange om året. Over halvdelen brugte mellem 100 og 250 kroner på det seneste restaurantbesøg, mens kun hver tiende kom over de 500 kroner. 

Skybrud_biz

Generelt for de udvalgte restauranter er der dog tale om fornuftige soliditetsgrader, som har været i en lille fremgang i løbet af de seneste tre år, hvilket skyldes, at stigningen i den samlede egenkapital på 9,3 procent har været højere end stigningen i aktivmassen på 5,8 procent. En vigtig årsag til dette er ganske givet, at det er lykkedes at vende et negativt driftsresultat i 2008-09 (minus 3,0 mio. kr.) til et positivt resultat i 2009-10 på 6,2 mio. kroner.

Der er dog stor variation i forhold til afkastningsgraden mellem de 16 selskaber, hvor afkastningsgraden spænder vidt fra Kiin Kiins knap 33 procent helt ned til Sohngaardsholm Slot med næsten minus 50 procent.

Kiin Kiin
Thomas Rode

Thomas Rode

Kiin Kiin

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere