Del : SMS
Berlingske Business

God medarbejder, men dårlig kollega

Hvordan skal man behandle en medarbejder, der udfylder sit job ganske godt, men som skaber en masse problemer omkring sig? Han mangler ganske respekt for andre mennesker, hans sprog kan være groft, og han kommer derfor til at opføre sig uprofessionelt. Det påvirker de andre kolleger i en dårlig retning.

Artiklen fortsætter under annoncen
Den person, som du beskriver, bør du tage dig af hurtigst muligt. Smittevirkningen på kollegerne er for stor en risiko at løbe.

Der er ikke en generel løsning på dette eller lignende problemer, fordi hver situation i denne kategori er speciel.

Men det kan anbefales at du tager følgende generelle skridt:



1. Find ud af hvad det egentlige problem er, og helst med helt konkrete eksempler på medarbejderens uhensigtsmæssige adfærd. "Når han gør x, så har det betydning y".

2. Når du har samlet de konkrete eksempler, så tage en samtale med personen. Pas på, at du ikke bringer ham i forsvarsposition, fordi det vil skade hele forløbet. Så lad være med at anklage, men beskriv de konkrete situationer og deres konsekvenser.

3. Spørg ind til hvordan han mener, at situationen kan løses, men du må være fast m.h.t. hvilke forventninger du selv har til hans adfærd i fremtiden. Bliv enige om en fremgangsmåde og aftale et tidspunkt, hvor I kan følge op på situationen

4. Gennemfør opfølgningsmødet for at finde ud af om den konkrete adfærd har ændret sig. Er dette ikke tilfældet må du holde dig til de politikker, som de virksomhed har til at hjælpe igennem disse situationer f.eks. advarsel e.l.



Endnu engang må jeg tilføje til et spørgsmål af denne karakter, at forebyggelse er det bedste middel.

Derfor, lad være med at ansætte potentielle ballademagere. Dette betyder også, at du skal være meget opmærksom på din ansættelsesmetode, fordi det ofte er her problemet begynder.



Med venlig hilsen

Claus Hellmann Hansen

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere