Del : SMS

Globale ideer pirrer kapitalen

blobal

Kapital er gud i finanskrisen, men har naboen opfundet din opfindelse for en uge siden? Så kan du godt skyde en hvid pil efter penge fra pengemændene.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den bliver ikke kaldt en finans-krise for ingenting. Det er de finansielle institutioner, der har lidt hårdest under krisen, og langt hen ad vejen er det også deres skyld, at verden overhovedet står i en krise.

Bankernes grå skæbne har kastet skygger over store dele af de små virksomheder, der har idéen, men mangler pengene til at føre den ud i livet. Der er dog stadig investorer, der står parat med risikovillig kapital lige fra de store venture-fonde som, over seed-kapital specialisterne og ned til de såkaldte Business Angels.

Kampen om kronerne er dog hård, så her giver Business.dk en gennemgang af, hvad investorerne kigger på, inden de skyder penge i et foretagende. Dette er første del i serien og omhandler det kommercielle potentiale.

Ikke naboens idé

Hvis iværksætteren i kontoret ved siden af har lanceret samme produkt en uge før dig, så skal du ikke regne med, at start up-kapitalen kommer regnende ned fra himlen.

"For os er differentieringsfaktoren meget væsentlig. Det er vigtigt, at virksomheden er i gang med at udvikle et produkt eller en serviceydelse, der adskiller sig fra det generelle. Vi taler meget om et unikt selling-point, som er et udtryk for, at man har noget, som gør virksomheden attraktiv på markedet," siger Søren Munk, der er investeringschef i Insero Horsens.

"Det er en helt naturlig faldgrube, at man simpelthen ikke kan se, at nogen rundt om hjørnet har opfundet noget magen til," siger Otto Bjerg Hausgaard, business analyst hos Østjysk Innovation.

Ideen kan være nok så god, men i den sidste ende handler det om kroner og ører, og pengene skal komme fra forbrugerne, så produkterne skal have kommercielt potentiale.

"Sandsynlighed for kommerciel succes er noget af det, som vi bruger rigtig mange kræfter på at få afklaret. Hvad tænker kunden? Er der nogen, der vil købe det? Det er en kommerciel vinkel, som skal være med i en idé, før at den kan komme med hos os. Der skal være nogen, der vil betale ude i enden," siger Otto Bjerg Hausgaard.

Global udsigter

Danmark bliver mindre og mindre, og det er ikke fordi, Råbjerg Mile er på flugt. Det skyldes, at verden omkring kongeriget bliver større og større, og derfor har den gyldne idé et internationalt potentiale.

"Det er sjældent, at man kan få den helt store forretning i at adressere det helt lokale marked. Man vil oftest kigge efter virksomheder, som er born local, og altså henvender sig et globalt marked," siger Søren Munk, "Vi går i dialog med virksomhederne, og udfordrer dem om de er ambitiøse nok, men også de er realistiske nok til at nå ud til forbrugeren. Om der kan være et større marked. De rigtig gode sager, det er virksomheder, der fra starten tænker, at det her kan blive stort."

En tommelfingerregel inden for venturekapital siger, at man har held med hver tiende virksomhed. Der er med andre ord én succes, der skal kompensere for de ni, der ikke blev til noget.

"Det skal være nogen, hvor potentialet i ideen er kæmpestor: Det bor i et lille land, det ved jeg godt, men hvis vi skal starte ti selskaber op, og det kun er det ene, der bliver rigtig godt, så skal det have potentiale til at understøtte de sidste," siger Otto Bjerg Hausgaard.

Er du selv en finanskrisevinder? Se vores Danmarkskort over finanskrisevindere ved at klikke på linket nedenfor. Fortæl os gerne din egen historie, hvis du selv vil med på kortet.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere