Del : SMS
Berlingske Business

Gå på opdagelse på nye eksportmarkeder

Eksportkaravanen er på vej rundt i landet. Her kan du høre, hvordan det kan betale sig at gribe til handling for at kapre markedsandele på verdens eksportmarkeder.

Artiklen fortsætter under annoncen

I stedet for at sidde på hænderne og vente på bedre tider, bør eksportvirksomheder gribe til handling. Det er budskabet under Eksportkaravanen, som Danmarks Eksportråd arrangerer i dagene 21. til 24. september.

- Baggrunden er selvfølgelig den økonomiske krise og det store fald, vi har set i dansk eksport. En stor del af faldet skyldes naturligvis faldende efterspørgsel. Nu er vi nået til et tidspunkt, hvor der begynder at komme tegn på bedring. Det giver mening at gå ud og forsøge at opdyrke noget nyt, siger Steen Hommel, kontorchef i Danmarks Eksportråds afdeling for kunderelationer.

Ekportkaravanen lægger i år vejen forbi byerne Aalborg, Bjerringbro, Kolding og København. Her vil de eksportvirksomheder, som har lyst til at deltage, kunne høre oplæg fra andre eksporterende virksomheder, business-angels, Danmarks Eksportråd og forskellige kendisser. Samtidig er to ud af arrangementets fem timer afsat til at netværke og tale med rådgivere fra eksportrådet og kreditforsikringsselskabet Atradius.

- Vi forsøger at gøre det meget konkret. Vi forsøger at fokusere på, hvad der vil gøre en forskel for den enkelte virksomhed og krydre det med, hvilke tilbud man kan bruge, siger Steen Hommel og tilføjer:

- Det er derfor, vi har Atradius på. De er blevet kritiseret for ikke at være villige nok til at stille garantier. Her kan man møde dem og finde ud af, hvilke krav der bliver stillet, og hvilke løsninger der er.

Målrettet karavane

Karavanen er målrettet virksomheder, som allerede er i gang med eksport. Målet for Danmarks Eksportråd er at være meget konkret i sin hjælp til virksomhederne. Når eksportvirksomhederne efter dagenes oplæg får to timer til at dyrke deres netværk, vil rådet forsøge at danne nogle emneøer på konferencegulvet, hvor man deler områder ind i specielle emner – eksempelvis hvordan man får fingre i EU-udbud. På den måde vil deltagerne få de rigtige mennesker i tale. I løbet af de to timer har virksomhederne også kunnet booke tider til at tale med

- Du får åbnet øjnene for, at andre står i samme situation, og hvad de har gjort ved det. Så får du mulighed for at tale med folk ansigt til ansigt, hvor du kan præsentere din egen situation og få sparring om, hvad der kan gøres for at udnytte nogle muligheder, siger Steen Hommel.

Arrangementet i Kolding har Torben Sommer-Larsen, adm. direktør i designvirksomheden Nuance International, blandt oplægsholderne. Nuance, som producerer designede husholdningsredskaber og -ornamenter fra piskeris til lysestager, er en lille spiller på det danske marked med sine cirka 20 ansatte. Alligevel har virksomheden valgt at satse på udlandet under krisen i stedet for blot at rede sit skind på det danske marked.

- Vi fandt andre kager, vi kunne spise af. Der er ikke grund til at gå ind på samme krigsbane som de andre og kæmpe med dem om de færre markedsandele. Vi flyttede ressourcer over mod det internationale marked, hvor vi vidste, vores konkurrenter ville slippe for at beskytte deres hjemmemarked, fortæller Torben Sommer-Larsen.

I dag er virksomhedens omsætning øget gennem det sidste år. Nuance har stor succes i USA og har indledt samarbejde med flere store detailkæder.

I Kolding vil Torben Sommer-Larsen vise, hvordan sammensætningen af kunder har ændret sig, og hvordan salgsfordele og - risici er blevet fordelt på flere lande.

Lokale flagskibe

Rammerne for Eksportkaravanen bliver dannet af de lokale firmaflagskibe RTX Aalborg Telecom, Grundfos, Rambøll Danmark og Carlsberg. Valget af netop disse virksomheder er også sket for at afspejle handling og aktivitet midt i en økonomisk stram situation.

- Vi har valgt at lægge det ud i nogle virksomheder, som ikke direkte er en del af målgruppen. Men de er alle virksomheder, som har haft nogle udfordringer under krisen og på forskellig vis har arbejdet med dem. Så de danner i sig selv rammerne for handling, forklarer Steen Hommel.

Samme karakteristisk gælder for karavanens kendistalere, hvor man har valgt at se bort fra Asger Aamund og andre store anerkendte erhvervsfolk.

- Vi har valgt en mand som Finn Nørbygaard, som har en vinkel på finanskrisen. Den vil vi bruge. Han er ikke på for at underholde. Han er der for at fortælle om, hvilke udfordringer krisen har givet, og hvad man gør ved det, siger Steen Hommel.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere