Del : SMS

Franchisekæder får kortere vej til finansiering

pengebunke
Foto:

Branchen forsøger nu at finde en vej forbi kreditklemmen ved at gøre vækstkautioner mere tilgængelige.

Artiklen fortsætter under annoncen

To gange inden for det seneste halvandet år har Mikkel Grene, adm. direktør for butikskæden Søstrene Grene, været tvunget til at finde tegnebogen frem og udlåne penge til nye franchisetagere inden for kæden.

Det er endnu et eksempel på den vedholdende kreditklemme, der nu på fjerde år tvinger danske virksomheder til at bremse væksten eller tænke kreativt.

»Det er jo ikke meningen, at vi selv skal agere bank. Det undrer mig, at vi bliver nødt til det, når jeg egentlig synes, at vi har en ret god track record hos Søstrene Grene, hvor ni ud af ti af vores butikker laver overskud det første år,« siger Mikkel Grene, der allerede har fået pengene tilbage igen.

»Bankerne er skeptiske, når det kommer til at udlåne penge til nye butikker og i særdeleshed over for detailkæderne. Før 2008 oplevede vi aldrig problemer med finansieringen,« siger han.

En medlemsundersøgelse fra Dansk Erhverv viser, at andelen af virksomheder, der havde fået et afslag på en låne-anmodning var 26 procent i oktober 2011. Også den fremadstormende danske iskæde Paradis oplever med jævne mellemrum, at en ny franchisetager ikke kan få lov at låne kapital til etablering.

»Desværre ser vi en del eksempler på, at dygtige folk med orden i økonomien, som gerne vil være en del af vores kæde, bliver afvist i banken. Det er ærgerligt for den enkelte franchisetager, men også for os som kæde. Vi vil jo gerne vokse og skabe vækst og arbejdspladser, men vi bliver bremset af, at det er så svært at få startkapital,« siger Jørgen Bjerre, der er økonomichef i Paradis.

De bedste overlevelsesmuligheder

Nye virksomheder inden for et franchisekoncept har historisk set en langt større overlevelsesrate end en typisk nyetableret virksomhed. Alligevel har krisen gjort finansiering til en væsentlig udfordring.

Toke Allentoft, der er direktør i den nye brancheforening Danske Kæder, hvis medlemmer er franchisegivere og frivillige kæder i Danmark, forklarer, at franchisekonceptet – på trods af landets godt 200 franchisekæder – stadig er relativt nyt og umodent i Danmark.

Det betyder, at også bankerne har vanskeligt ved at håndtere henvendelser fra personer, som skal have finansieret etablering af eksempelvis en butik under et kendt koncept.

»Det er ofte den lokale bank, der skal vurdere den enkelte case, og banken forsøger så at vurdere hele franchisekonceptet, og det er meget kompliceret. Der er ingen banker i Danmark, der målrettet arbejder med franchisekoncepter og ved tilstrækkeligt om det. Det må vi gøre noget ved, så det bliver nemmere for bankerne at få overblik. Det kan vi gøre ved at få styr på al baggrundsinformationen, så banken kun skal tage stilling til, om den enkelte person er kreditværdig,« forklarer Toke Allentoft.

Derfor tilbyder Danske Kæder i samarbejde med PwC, Gorrissen Federspiel og Vækstfonden en certificeringsordning, der skal gøre det lettere at opnå finansiering for virksomheder, der er en del af en franchise- eller en frivillig kæde.

Vækstkaution inden for rækkevidde

Den finansielle certificering betyder, at iværksætteren kan tilbyde sin kreditgiver et vurderingsmateriale, som er blevet afprøvet af en række eksperter på forhånd. Samarbejdet med Vækstfonden er helt centralt, da det dermed er nemmere at få en vækstkaution

»For os er det afgørende, at vi kan få indsigt i et koncept og dermed stå bedre rustet, når vi skal godkende en kaution, fordi vi på forhånd har vurderet og sagt god for franchisekonceptet, inden vi møder den enkelte franchisetager,« fortæller vicedirektør og ansvarlig for vækstkautioner i Vækstfonden Rolf Kjærgaard.

Ved en vækstkaution dækker Vækstfonden 75 procent af risikoen ved et lån og er dermed et særdeles attraktivt kort at have ved hånden i forhandlingerne med bankerne. Rolf Kjærgaard vil ikke garantere, at der automatisk falder en vækstkaution af til en nyetableret fran-chisetager i forbindelse med, at selve konceptet er certificeret, men han understreger, at man er nået et godt stykke ad vejen.

»Franchise er et standardiseret koncept. Produkterne og butikkernes udseende er ens, uanset om det er i Hobro eller Holte. Når man har sat hak ved det og ved, at det er i orden, er der blot tilbage at vurdere, om lige præcis den person har økonomi og kompetencer til at skabe en god forretning,« forklarer Rolf Kjærgaard.

Hos Paradis ser økonomichefen gode muligheder i den nye certificering og vurderer, at det kan fjerne de værste bump på vejen mod kapital for potentielle franchisetagere under Paradis-varemærket.

»Ideen med at man kan få en vækstkaution fra Vækstfonden og et stærkt og uangribeligt vurderingsmateriale, som man kan tage med i banken, tiltaler mig. Vores franchisetagere vil uden tvivl stå stærkere, hvis de kan medbringe et certifikat, som dokumenterer, at de har et solidt kædekoncept, som lever op til alle relevante etiske, juridiske, økonomiske, finansielle og forretningsmæssige retningslinjer,« siger Jørgen Bjerre.

Danske Kæder er i øjeblikket i dialog med en række danske banker i et forsøg på at få dem med som partnere og dermed gøre vejen til finansiering for franchisekæder og frivillige kæder endnu kortere.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere