Del : SMS
Berlingske Business

Fra musikpirat til iværksætter

Mark Petersen, WavesOut

Musikstreamingtjenesten WavesOut tager udgangspunkt i iværksætter Mark Petersens eget behov for at finde den nyeste elektroniske musik på nettet – uden at bryde loven.

Artiklen fortsætter under annoncen

I samarbejde med Connect Denmark og iværksætterprogrammet De 6 Hatte på radio 24syv.

For bare fem år siden var det svært at finde musik på internettet, hvis man gerne ville holde sig inden for lovens rammer. Piratsider var der masser af, men musikindustrien havde endnu ikke fundet et modspil til de mange, der lystigt kopierede og delte musik, uden at kunstnere og produktionsselskaber fik betaling for deres arbejde.

- Vi brugte en masse tid på at finde ny musik på nettet. Og der var mange gode blogs, der havde de genrer, vi gik på opdagelse efter. Men det var ikke rigtig lovligt, og oftest var det bloggen, der tjente penge, uden at kunstneren blev kompenseret, fortæller Mark Petersen om baggrunden for virksomheden WavesOut, som han har stiftet sammen med en kammerat fra gymnasietiden.

I dag er det ikke længere kun iTunes, der giver musikelskere mulighed for at finde musik på nettet uden at skulle kigge sig nervøst over skulderen efter musikpolitiet. Tjenester som Play og Wimp har nogle år på bagen, og senest har den svenske streamingtjeneste Spotify for alvor fået hul igennem til det danske marked efter flere års dans med Koda, der sørger for, at musikerne får betaling, når folk lytter til deres musik. Det er denne strøm, som WavesOut lægger sig i kølvandet på.

- Vores streamingtjeneste har fokus på nichemusikken; primært indie og elektronisk musik. Vi er et udstillingsvindue, hvor man kan gå på opdagelse inden for den genre, forklarer Mark Petersen.

Læs også:

Hvad klikker folk på?   

Iværksætter styrer motorikken og forretningen

Det er gratis for brugerne at lytte til musikken hos WavesOut. Omsætningen kommer lige nu fra de annoncører på hjemmesiden, der gerne vil ramme de nichemusikinteresserede – som eksempelvis Roskilde Festival. En del af indtægterne ryger tilbage til de pladeselskaber, der stiller deres musik til rådighed på WavesOut.com og direkte til musikerne via Koda.

- Vi har aftaler med 20 pladeselskaber og cirka 2.000 musiknumre at vælge imellem. Men lige om lidt relancerer vi tjenesten med nye features, så vi håber på at komme op omkring 30.000 unikke månedlige brugere inden for et halvt år. Så kan hele siden køre rundt og forhåbentlig også generere en fornuftig sum penge til kunstnerne, siger Mark Petersen, der for tiden ligger vandret for at få design og programmering på plads – parallelt med hans bacheloropgave på CBS.

Teamet har netop fået tilført nye ressourcer i form af en systemudvikler, der kan tage opgøret med nogle af de forældede og uhensigtsmæssige værktøjer, WavesOut har måttet bøvle med.

Brugerne kommer i første række i Mark Petersens vækststrategi. Men det er lidt en »hønen eller ægget«-diskussion, for brugerne er nemmere at lokke til, hvis det er på WavesOut, at man finder det nyeste og bedste musik fra den elektroniske indiescene.

- Vi har brugt en del kræfter på at få pladeselskaberne til at interessere sig for os. For vi vil naturligvis gerne booste musikbiblioteket i en fart og få en million numre ind. Men det er vanskeligt at gøre, hvis man ikke kan garantere omsætning fra en masse brugere, siger Mark Petersen.

Derfor er WavesOut gået på jagt efter en business angel, der kan se muligheder i virksomheden og bidrage med kapital.

Dommen

Sammendrag af ekspertpanelets kommentarer, indspark og gode råd fra lørdagens udgave af iværksætter-programmet De 6 Hatte på Radio 24syv. Find mere information og link til podcast på facebook.com/de6hatte.

Mark Petersen og WavesOut fik en kølig modtagelse af panelet. Selv om iværksætterne har valgt at fokusere på en niche i musikbranchen, er konkurrencen fra andre internettjenester benhård – ikke mindst fra Spotify – og det bliver vanskeligt at tjene penge og få virksomheden til at vokse. Desuden er der mange døre, der skal bankes ind hos pladeselskaberne, og i hvert enkelt land sidder der en organisation som Koda og beskytter musikernes interesser. Og de er heller ikke nemme at danse med.

Det voksende marked og iværksætternes fokus på netop indiemusikken blev fremhævet som noget af det positive. Den målgruppe er typisk mere dedikeret og foretrækker at være en del af en eksklusiv skare, der ikke bare lytter til musik, fordi den tilfældigvis kører i radioen eller ligger først på en Facebook-vens playlist i Spotify.

Til gengæld er der også rigtig mange tilbud til dem, der interesserer sig for alternativ og smallere musik. I Danmark har eksempelvis bibliotekerne en tjeneste, hvor den målgruppe kvit og frit kan gå på opdagelse i genren.

Specielt Nikolaj Nyholm var stærkt tvivlende over for forretningsmulighederne i WavesOut. Spotify har siden 2006 betalt formuer for at banke døre ind hos rettighedsorganisationer og pladeselskaber, og selv om de er ved at få fodfæste, har de stadig vanskeligt ved at få tingene til at hænge sammen. Spotify har ganske vist gjort en del af benarbejdet med at få industrien overbevist om, at streamingtjenester er en del af fremtiden, men kølvandet er endnu ikke stærkt nok til, at en lille nichetjeneste kan blive trukket med og få lignende aftaler på plads med selskaberne.

Under den grønne kreativitetshat blev iværksætteren anbefalet at stille endnu skarpere på nichen og måske endda skære pladeselskaberne som mellemled væk og gå direkte til den enkelte musiker. På den måde kunne WavesOut blive et opgør med den traditionelle måde at distribuere musik på og blive præsentationsplatform for de nye, hotte navne i genren.

En stor del af udfordringen for alverdens musiktjenester er stadig at skabe værdi for alle led, og mange pladeselskaber vil slet ikke være en del af internettjenesterne. Iværksætteren blev derfor opfordret til at gentænke forretningsmodellen og stille skarpt på produktet med henblik på at tiltrække nogle af dem, der ikke er syltet ind i branchens vanetænkning.

Find hele udsendelsen hos Radio 24syv

Læs også: Sædkvalitetstjek uden røde ører

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere