Del : SMS
Berlingske Business

Fortæl din gode historie

Fortæl  din gode  historie - 1

Alt for mange mindre virksomheder lever efter devisen, at ’den, der lever stille, lever godt’, eller de sprøjter pressemeddelelser bredt ud til alle medier uden en strategi for, hvad de vil opnå. Sådan lyder det fra kommunikationsrådgiver Julie Lindegaard, der er aktuel med bogen 'Bliv synlig i medierne'.

Artiklen fortsætter under annoncen
Den, der lever stille, lever godt. Så hvorfor råbe op i medierne om succes, vækst og glade dage – blot for at risikere, at de kommer efter dig igen, hvis opturen bliver forvandlet til nedtur, og virksomheden ikke har meget at prale af længere? Den devise lever alt for mange mindre virksomheder efter og udnytter dermed slet ikke potentialet i at fortælle sine gode historier til medierne.

Det oplever Julie Linde- gaard, der er kommunikationsrådgiver, og de seneste seks år blandt andet har undervist og rådgivet mindre virksomheder om pressehåndtering – og pt. er aktuel med bogen ‘Bliv synlig i medierne’.

Under arbejdet som kommunikationsrådgiver har hun erfaret, at kun få virksomheder har en strategi for, hvordan de kan bruge medierne – eksempelvis til at tiltrække medarbejdere, skabe kontakt til nye samarbejdspartnere eller få gang i salget i forretningen.

Ikke gode nok

Og de virksomheder, der faktisk går efter at blive nævnt i spalterne, har sjældent en strategi eller et mål med det – de går efter medieomtalen alene for omtalens skyld. Og det er spild af tid, mener Julie Lindegaard, der er uddannet journalist og blandt andet har sat sit præg på spalterne i JydskeVestkysten, har været med til at starte metroXpress i Århus og har drevet forlag, ligesom hun i 2002 sprang ud som selvstændig med virksomheden Lindegaards, der rådgiver og underviser i brugen af pr.

Og hun har gennem sit arbejde erfaret, at de mindre virksomheder simpelthen ikke er gode nok til at fortælle de gode historie – gennem de rette kanaler.

»At få omtale alene for omtalens skyld – det gør det jo ikke alene. Det er faktisk spild af tid, hvis man ikke har overvejet, hvad man vil opnå. Mange virksomheder tror, at lykken er gjort, hvis de bliver omtalt i et stort landsdækkende medie, men ofte er der andre veje at gå, som er langt mere målrettede i forhold til de budskaber, de faktisk ønsker at fortælle,« lyder det fra Julie Lindegaard, der oplever, at mange virksomheder ikke bruger nok energi på at gennemtænke, hvad de vil opnå med medieomtalen – og derfor sprøjter pressemeddelelser af sted bredt til alle medier om deres nye produkter. Og de havner oftere i skraldespanden end i spalterne.

Hvad vil du fortælle?

Et klassisk eksempel fra hendes egen dagligdag er en modevirksomhed, der henvendte sig for at få hjælp til at skrue en pressemeddelelse sammen.

Det var nemlig tid til at sende en ny kollektion ud i modebutikkerne – og forventningen om, at medieomtale ville give salget et boost, var høj. Men da Julie Lindegaard går direktøren på klingen og efterspørger et svar på, hvilken historie virksomheden egentlig ønsker at fortælle, lyder svaret – at en ny kollektion er på vej.

Skandaler og historier

»Og det sker jo fire gange om året – ligesom det gør i så mange andre modevirksomheder. Så det er der simpelthen ikke nyhedsinteresse nok i til, at medierne bider på. Men det er der måske i, at virksomheden har fået en ny chefdesigner, som kun er 24 år. Eller i at virksomheden har sendt sine medarbejdere til Afrika for at hente ny inspiration. Den slags historier kan være interessante for udvalgte medier, hvis man formår at målrette dem – og det har også afsmitning på de produkter, man sender på gaden,« forklarer Julie Lindegaard.

Skandaler, konflikter og nedtur indtager ofte overskrifterne i medierne. Et gammelt mundheld siger, at du blot skal lave en skandale for at komme i medierne, og ifølge Julie Lindegaard er der da også noget om snakken, og mange virksomheder har en opfattelse af, at medierne kun venter på at jorde dem, hvis de går ud og forsøger at sælge deres gode og positive historier til journalisterne.

Forfatteren peger imidlertid på, at det kan være lettere for virksomheden at håndtere en dårlig sag i pressen, hvis man tidligere har haft en god kontakt med journalisten – og i øvrigt er blevet omtalt med positive historier, som også brænder sig fast hos læserne.

Flest fordele

»Fordelen ved aktivt at fortælle medierne om de gode historier er langt større end ulemperne. Har du først en dårlig sag, så bringer me- dierne den frem, uanset om du selv fortæller den eller ej. Derfor er hyppig medie- omtale også en modvægt ved eventuelt dårlige sager,« siger hun.

Julie Lindegaard peger på, at de positive historier faktisk også bliver læst, selv om mange har en anden opfattelse. Det er imidlertid særdeles vigtigt, at virksomheden sætter sig ud over, hvad der er en god historie i virksomhedens øjne – og hvad der er det i journalisternes og i læsernes øjne.

»Du synes jo altid, at din egen virksomhed er særdeles interessant. Det er en god nyhed for dig, at du lander en stor ordre – eller at virksomheden har fremgang på andre måder. Men det er ikke sikkert, at det er det i journalistens øjne,« siger Julie Lindegaard.

Hun opfordrer virksomheder til at dykke ned i historierne i de forskellige medier for at få et indtryk af, hvad der faktisk er afsæt til en god historie – eller eventuelt spørge kunder og samarbejdspartnere om, hvad der kan få dem til at læse, lytte eller slå øjet på en god historie.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere