Del : SMS
Berlingske Business

Flüggers maling skal også dække Kinas vægge

Flüggers maling skal også dække Kinas vægge - 1

Kineserne vil have pæne hjem, og det vil den danske malingproducent Flügger tjene på.

Artiklen fortsætter under annoncen
Hvad gør man, når ens hjemmemarked og traditionelle eksportmarkeder står i stampe? Når man er malervarekoncernen Flügger søger man organisk vækst i et land som Kina, hvor millioner af nye boliger hvert år skyder op, hvor befolkningen bliver stadigt rigere og hvor de fleste familier har et ønske om at bo pænt, moderne og måske endda skandinavisk.

Flügger lagde ud med eksport til Kina, Korea, Taiwan, Singapore og Hongkong slutningen af 1990’erne og endte i 2004 med at etablere et egentligt salgsselskab med hovedkontor for regionen i Shanghai, og siden da er det også blevet til et salgskontor i Beijing, flere butikker rundt omkring i landet og nu også produktion af maling og tapeter til det kinesiske marked i Shanghai området.

Henrik Gert Larsen, der er CEO for Flüggers to selskaber i Kina, ser et stort potentiale i det folkerige land, hvor udviklingen går hurtigt.

- Markedet lige nu er de godt 200 mio. middel- og overklasse kinesere her på østkysten. Men herude bliver man hurtigt klar over, hvor mange der egentlig bor i Kina og at den ene af de 1,4 milliard kinesere med tiden skal ud af bondelivet og ind i det 21. århundrede som en ny middelklasse. Det sker ikke over fem år, men de planer der er med infrastruktur, veje, lufthavne og boliger peger i en retning: Det er et enormt foretagende og tingene går hurtigt, siger Henrik Gert larsen.

Læs mere om eksport til Kina

Fra projektsalg til privat salg

- Markedet har i en lang årrække været præget af projektmarkedet med byggeri af store ejendomskomplekser. I dag er det kun halvdelen af markedet. Nu handler det mere om forbrugerne, hvor familierne køber en rå lejlighed. Der er ingen døre, ingen maling eller tapet. De har ingen Gør det selv kultur, men vælger varerne hos et dekorationsfirma, eller en byggevarebutik, der sørger for at arbejdet bliver udført, forklarer Henrik Gert Larsen, der for at få foden ind på markedet har etableret et net af agenter.

- Vi har agenter med egne Flügger-profilerede malervarebutikker, der både har eget projektsalg og et dekorationsfirma til de private. Dem har vi otte af i Shanghai og i Beijing. Det samme har vi gjort på tapet-siden, hvor vi har godt og vel 20 butikker ud over hele landet.

- Det er en enorm udfordring. Der er en masse ting, der skal gøres anderledes. Produkter og koncepter, som man er nødt til at tilpasses den kinesiske kultur både i design og kvalitet. Men vores fordel er, at der er en vis mistro i den kinesiske befolkning til kinesiske produkter af kemisk karakter. Kineserne ved godt, hvad Danmark er, at vi er mere samvittighedsfulde og har ’sundere’ produkter. Det nyder vi godt af, siger Henrik Gert Larsen, der er godt tilfreds med udviklingen indtil videre:

- Vi er oppe mod nogle store globale konkurrenter. Så for os er det et spørgsmål om, hvor stor end del af vores omsætning, der skal hentes her, mere end det er, hvor stor markedsandelen er. Men salgsudviklingen har været positiv. Vi vokser med sunde procenter – og vi er meget tilfredse med at være her. En virksomhed, der vokser årligt med 25-30 procent er normalt her og med 40 procent er den en succes. Vi ligger et sted der imellem.

Læs mere om eksport til Kina

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere