Del : SMS
Berlingske Business

Flere iværksættere i kø til færre venturekroner

Vækst

2011 var bestemt ikke et nemt år for danske iværksættere, og det er på trods af, at de aldrig har været skarpere - større optimisme for 2012.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det vrimler med nye og bedre forretningsidéer i de virksomheder, der henvender sig til danske ventureselskaber. Men chancen for at slippe gennem nåleøjet og skaffe ny kapital til udvikling af virksomheden har aldrig været vanskeligere end i 2011.

Den seneste kvartalsanalyse af venturebranchen fra ventureselskabernes brancheforening DVCA og Vækstfonden viser nemlig, at efterspørslen efter risikovillig kapital var rekordhøj i 2011, hvilket kolliderer med et ekstremt lavt investeringsniveau blandt de danske ventureselskaber.

Ventureselskaberne modtog i fjerde kvartal 2011 i gennemsnit knap 105 henvendelser fra håbefulde iværksættervirksomheder. Det er det højeste niveau i ti år. I alt modtog selskaberne 2.567 henvendelser sidste år, hvilket svarer til en stigning på 15 procent i forhold til 2010.

Mens iværksætterne stod i kø for at få kløerne i kapital, har kronerne kun i begrænset omfang trillet ud af ventureselskaberne. Der er i alt gennemført investeringer for omkring 313 millioner kroner i fjerde kvartal. Dermed endte den samlede investeringsaktivitet i 2011 på i alt 1,3 milliarder kroner svarende til et fald på 16 procent i forhold til 2010.

Desuden er der i høj grad tale om opfølgningsinvesteringer. Dermed må mange af de nye, håbefulde iværksættere gå forgæves hos venturevirksomhederne.

»Lavere investeringsaktivitet, der primært er baseret på opfølgningsinvesteringer, er altid et negativt tegn. På det område har 2011 været et elendigt år. Samtidig kan vi konstatere, at antallet af henvendelser er steget markant, og at ventureselskaberne vurderer kvaliteten af dem som højere end tidligere. Det borger for en optimisme, lyder det fra administrerende direktør i DVCA, Jannick Nytoft.

Iværksættere er blevet skarpere

Paradoksalt nok er de iværksættere, der i dag stiller sig op foran investorerne, langt skarpere end tidligere.

»Når vi ser, at kvaliteten af henvendelser fra iværksætterne er blevet højere, skyldes det både, at de er blevet mere professionelle, og at de er klar over, at barren for at komme i betragtning til venturekapital er sat højere end tidligere. Samtidig tyder meget på, at iværksætterne begynder at blive mere optimistiske og oven på finanskrisen igen tør tage springet. Det siges jo ofte, at det er i recessionstider, at nogle af de bedste virksomheder bliver skabt,« siger Jannick Nytoft.

Analysen viser desuden, at ventureselskaberne også selv betegner udsigterne for 2012 som mere positive efter den generelle tørke i kapitallandskabet i 2011. 67 procent af investorerne forventer at investere mere i 2012 i forhold til det forløbne år.

Optimisme for 2012

At lysere tider så småt er ved at finde vej til venturebranchen, vurderer også Søren Hougaard, der er adjungeret professor i innovation og iværksætteri ved CBS og forfatter til en bog om dansk venturekapitals historie.

»Det, der taler for, at det bliver bedre i 2012, er, at flere ventureselskaber for nylig har etableret nye fonde og dermed har tørt krudt til nye investeringer. Det gør, at udbuddet af risiko­villig kapital stiger, og det kan have en gavnlig effekt,« vurderer han.

2012 bliver altså et år med lidt flere penge at rutte med for de danske selskaber i forhold til de seneste år. Ifølge Søren Haugaard er det netop kapitaltørken, der har skærpet de virksomheder, som henvender sig til investorerne.

»Når der er kapitalmangel, strammer iværksætterne sig typisk lidt an, da konkurrencen for at komme igennem nåleøjet er enormt hård. De unge virksomheders evne til at præsentere sig selv er blevet bedre, og de er langt mere professionelle i deres håndtering af investorer. Men det handler også om, at hele venturebranchen i Danmark er modnet, og at der er kommet en hel industri i at gøre iværksættere mere attraktive over for investorerne,« forklarer Søren Hougaard.B

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere