Del : SMS
Berlingske Business

Firmaets image ligger i skriften

.
Foto: Holger Bundgaard

Bogstavernes farver, former og fremhævelser i breve, mails og reklamer betyder alverden for virksomhedens image.

Artiklen fortsætter under annoncen

Da et forsikringsselskab i det midtvestlige USA for nogle år siden begyndte at highlighte nøgleinformationen i deres opkrævninger med farver, fik de i gennemsnit deres betalinger 14 dage hurtigere ind.

Og da sekretariatet for den internationale Color Expo 2004 i Seoul satte sig for at undersøge farvers betydning for tilfældigt adspurgte mennesker, svarede 92 procent af de adspurgte, at det visuelle er det vigtigste, når de tager stilling til et nyt produkt.

Hvad vi ser, er altå afgørende for vores handlinger, også når det drejer sig om at læse et brev helt til ende eller lagre en virksomheds navn i hukommelsen. Gennem sine bogstaver sender virksomheden kraftige signaler om sine værdier.

- I dag fortæller bogstaver selv en historie. Førhen var firmanavn og logo skilt ad, men i dag tegner man det oftere og oftere sammen som for eksempel i Danske Bank, hvor bogstaverne er rammet ind i kasser, siger Senior Graphic Designer Mikael Tonning fra designvirksomheden Kontrapunkt i København.

Fede ord pirrer

Hos Urtekram A/S, der er Danmarks største producent af økologiske fødevarer, står firmanavnet inde i en cirkel, så det symboliserer et stempel.

- Stemplet skal fungere som en garanti for den rene, økologiske vare. Det er et logo, som fungerer rigtig godt for os, og vi oplever, at det er mere aktuelt end nogensinde før at have et klart logo, fordi der er så meget mærkeforvirring med både fairtrade, økologi og allergivenlige mærker lige nu, siger produktions- og kommunikationschef i Urtekram, Line Duus.

Hos printerproducenten HP spår produktmanager Thomas Christophersen, at danske virksomheder vil eksperimentere mere med at fremhæve ord med farver og fed skrift i deres breve i fremtiden, hvorimod Times New Roman størrelse 12 i dag præger billedet.

Apotekerne har i deres nuværende informa­tionskampagne ladet nogle af ordene i en tekst stå med fed, og det virker godt:

- Fremhævelsen bruger vi til at gøre teksten mere spændende og drive læseren frem. Vi oplever, at det pirrer, når ordene står med fed, siger marketingkoordinator Gitte Nørgaard.

Og bogstaver bliver ved med at fylde meget i årene fremover:

- Så snart mailsystemerne bliver klar til det, vil vi se, at nogle virksomheder også får egne skrifttyper i mail. Hvis DSB og Carlsberg kan få sin egen mail-skrifttype, vil de have det, siger Mikael Tonning.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere