Del : SMS
Berlingske Business

Firmaer får øjnene op for mobilt bredbånd

Virksomheder sætter fokus på mobilt bredbånd som et supplement til eksisterende løsninger.

Artiklen fortsætter under annoncen
Mobilitet er afgørende for flere firmaer, hvor medarbejdere har behov for at tilgå forretningens it-systemer, hente nye e-mail og anden data, mens de er på visit hos kunder eller på distancerne mellem flere af slagsen. Derfor har flere virksomheder da også fået øjnene op for mobilt bredbånd – og mulighederne i at udstyre medarbejderne med et transportabelt 3G-modem, som kobles i USB-stikket eller nye bærbare computere, som producenterne er begyndt at levere med indbygget mobilt modem.

Mobilt bredbånd, som i første omgang især har taget fart hos forbrugerne, og som har udviklet sig til et af de hurtigst voksende produkter i mobilhistorien, er da også et særdeles skarpt konkurrenceparameter hos udbyderne, der ifølge teleanalytiker John Strand, direktør for Strand Consult, har fået priserne til at dykke hurtigere, end selv den massive vækst på markedet kan kompensere for.

- Mobilt bredbånd er det hurtigst voksende produkt i mobilhistorien. I dag oplever flere operatører, at den pris, de sælger mobilt bredbånd til, er omkring 50 procent lavere end, hvad det koster dem at levere den volumen. De har alle til fælles, at kunderne efterspørger mobilt bredbånd – og i takt med udviklingen af ny teknologi på området, er der en stigende sandsynlighed for, at det mobile bredbånd vil udkonkurrere de faste linjer. ADSL-markedet aftager allerede i lande som Finland og Østrig, siger John Strand fra Strand Consult, der i rapporten »Successful Strategies ind the mobile broadband market« gennemgår udviklingen af markedet for mobilt bredbånd.

Den massive interesse for mobilt bredbånd er i høj grad accelereret i takt med lancering af billige bærbare eller indbyggede 3G-modems, kampagnetilbud med særligt billige eller helt gratis netbooks (små bærbare computere, red.) ved køb af mobilt bredbånd samt flatrate abonnementer (frit forbrug og fast regning, red.). Det vurderer analysevirksomheden Research and Markets, der forventer, at antallet af brugere på verdensplan vil vokse til 340 millioner i 2014.

El-installatørens kontor er mobilt

Fint for de små

I Danmark har mobilt bredbånd da også fanget interessen hos adskillige forbrugere, men også virksomhederne har fået øjnene op for mulighederne – i høj grad i de større virksomheder og særligt som et supplement til de eksisterende faste forbindelser.

- Det er bestemt også en tendens, vi ser på erhvervsmarkedet. De fleste virksomheder vil dog samtidig beholde deres almindelige bredbåndsforbindelser. Ser man omvendt på segmentet af små enkeltmandsvirksomheder, er der mange, som vil droppe deres bredbåndsforbindelse til fordel for en mobil bredbåndsforbindelse. Rent praktisk vil det mobile og mobilitets elementet betyde meget for en del af disse virksomheder. Derudover er der i Danmark en del arbejdsnomader – frie fugle som lever af at være sig selv og arbejde for flere virksomheder. En del af disse vil også vælge den mobile løsning, lyder det John Strand.

Hos Netplan peger direktør og teleanalytiker Torben Rune ligeledes på, at ledende medarbejdere i stigende grad har behov for at kunne tilgå informationer, uanset hvor de er – via mobilt bredbånd enten i smartphones, notebooks og netbooks.

- Det samme gælder medarbejdere, hvis arbejde knytter sig til virksomhedens data, når de er ude hos kunder – eksempelvis i forsikringsbranchen, konsulentfirmaer og revisorer. Og vi oplever også, at håndværks- og entreprenørvirksomheder, hvor planlæggende medarbejdere skal vise byggetegninger »on location«, har fået interesse for mobilt bredbånd, siger Torben Rune. En investering i mobilt bredbånd er for virksomheder endnu typisk et supplement til andre typer faste bredbånd, mener teleanalytikeren Torben Rune.

- Nogle mindre virksomheder vil muligvis kunne klare sig alene med mobilt bredbånd, men udviklingen inden for de tjenester, vi bruger internettet til i dagligdagen ud over blot af surfe og downloade data udvikler sig hurtigt – og vil fortsat gøre det. Eksempelvis et bilværksted har brug for masser af bredbånd til at søge rundt i reservedelsudstyr på nettet, og det går altså ikke over det mobile bredbånd endnu, siger han.

Samme melding kommer fra seniorkonsulent hos Devoteam Consulting, Asger Villund, som peger på, at der endnu er et pænt stykke vej – kvalitets-, pris- og båndbreddemæssigt – op til en traditionel ADSL-forbindelse i en virksomhed.

Et personalegode

- Oplevelsesmæssigt er kvaliteten altså endnu ikke god nok på det mobile bredbånd til at erstatte fast bredbånd i virksomheden. Svartiderne opleves som længere. Hvis man sender masser af trafik over det mobile bredbånd, opleves det langsommere, end båndbredden egentlig giver udtryk for. Den slags kan man måske godt acceptere, hvis det er mobiliteten, der er det afgørende, men ikke hele arbejdsdage på kontoret, lyder det fra Asger Villund fra Devoteam, som den seneste tid har oplevet en øget interesse for mobilt bredbånd fra virksomhederne. Det er især i forbindelse med hjemmearbejdspladser eller personalegode i form af firmabetalt internet.

- Det er ofte lettere – og dermed billigere – at administrere, fordi det blot handler om at udlevere et bærbart modem og ikke kræver store installationer i medarbejdernes hjem, ligesom der ikke skal store ændringer til, hvis de flytter.

El-installatørens kontor er mobiltLæs ErhvervsBladet.dks ansvarfraskrivelse nederst på siden

Powered by Disqus



ErhvervsBladet.dk forbeholder sig ret til, men er ikke forpligtet til, at redigere eller fjerne kommentarer fra debatter, der er:

- i strid med gældende lovgivning
- racistiske eller injurierende
- skrevet i en grov tone
- udleverer personlige oplysninger

Ved at kommentere accepterer du, at ErhvervsBladet.dk herefter frit og fremover kan offentliggøre dit indhold i ErhvervsBladet.dk, på www.erhvervsbladet.dk.dk eller andre platforme og medier, som drives af Berlingske Media.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere