Del : SMS
Berlingske Business

Find ud af hvad kvinder vil have

Kvinder

Glem de pink modeller - og stereotype kvindeprodukter. Kvinder vil have mere neutrale produkter, der skaber reel værdi og fordele i hverdagen.

Artiklen fortsætter under annoncen
Pink er ikke altid vejen frem. Eller at slibe de mandige kanter af produktet – for at lancere det som den nye model til kvinder. Og måske tilføje et par farverige blomster eller pailletter som prikken over i’et, når kvinder skal indfanges i kundekredsen.

Glem det.

Kvinderne går ikke efter produkter, der ser feminine ud, men snarere efter den reelle værdi, som produktet leverer. Sådan lyder det fra produktdesigner i det strategiske designbureau Designit, Sofie Holstein, der peger på, at undersøgelser af kvinders forventninger til produkter tidligere har vist, at kun ni procent mener, at produkter skal se feminine ud.

- Kvinder vil have neutrale produkter, som har en reel værdi og skaber fordele i hverdagen – det vil sige produkter, som forbedrer deres dagligdag, gør opgaver mere enkle eller skaber effektivitet i forskellige gøremål. Og så køber de accesories, som definerer deres personlighed, forklarer Sofie Holstein fra Designit, som netop udpeger kvinder som en målgruppe, der er særdeles vigtig at fokusere på – ikke mindst i krisetider.

Tilfører feminint ydre

Kvinder har nemlig fået langt mere magt over indkøb – såvel erhvervsindkøb som privatindkøb – end de tidligere har haft. Det gælder såvel teknik-afdelingen, som bilkøbet og inventar på arbejdspladsen.

- Helt overordnet bliver 80 procent af indkøb af såvel produkter som services påvirket af kvinder, ligesom undersøgelser har vist, at de ikke hænger i bremsen i krisetider, men til gengæld har en tendens til at forbruge, når de er bekymrede. Så ligger et potentielt marked netop nu i at være mere fokuserede på at udvikle produkter, der matcher kvinders behov, lyder det fra Sofie Holstein, der hæfter sig ved, at alt for mange virksomheder vælger et eksisterende produkt og tilføjer det et feminint ydre i stedet for rent faktisk at vurdere, hvad kvinder forventer af et produkt.

I stedet for at tænke i kvindefarver og – former, så skal producenter og designere tænke i, at kvinder efterspørger helhedsoplevelser. De har fokus på værdien i alt fra hjemmesiden, til at besøge i forretningen, købsoplevelsen og indpakningen som en del af selve produktet, ligesom de forventer, at produktet kan tilpasses nye behov og situationer, der opstår i løbet af dagen og deres livscyklus, lyder det fra Sofie Holstein.

Hun peger imidlertid på, at virksomheder ikke må glemme, at en kvinde rummer mange forskellige behov. Derfor må hun ikke blive vurderet som stereotype – hendes indkøb vil afspejle fashion, identitet eller funktion - alt afhængig af hendes prioritering og behov.  

Det flydende køn

De klassiske opfattelser som eksempelvis det, at kvinder da skal hav en lyserød mobiltelefon, er stadig særdeles gængs i produktudviklingen, men ifølge fremtidsforsker Anne-Marie Dahl fra Futuria byder fremtiden i langt højere grad på det, hun betegner som ’det flydende køn’.

- De klassiske modeller med, at mænd gerne vil have produkter med tykke manualer og masser og tekniske detaljer, og kvinder vil have langt mere simple produkter i lækkert design, vil bliver langt mere flydende. Det stereotype med at lave et produkt der rammer kvinder, og et der rammer mænd, er på vej til at blive en saga blot, ellers risikere virksomhederne at borgsegmentere for mange potentielle kunder, siger Anne-Marie Dahl, der netop også peger på, at trenden med at designe sin egen version – eller ændre på produktet afhængig af tid, sted og lejlighed vil tage endnu mere fat i fremtiden.

- Kvinder er situationsbestemte forbrugere – vi vil selv bestemme og ikke sættes i bås med et særligt kvindedesign. Ligesom vi ser med mobiltelefoner, hvor der skiftes cover afhængig af humør eller cykelhjelme, der leveres efter købers design. Fornemmelsen som kvinde skifter hele tiden - og kan være det hele, derfor skal produkterne også kunne vælges derefter, lyder det fra Anne-Marie Dahl.
 
Tænkt i livsfaser

Hos trendforskningsbureauet firstmove peger direktør Kirsten Poulsen på, at virksomheder skal passe på med at se på kvinder overordnet som en samlet stereotyp forbrugergruppe. Egentlig forbruger de ikke anderledes end mænd, singler eller noget helt tredje. Det afgørende er i langt højere grad mere, hvilken fase i livet, de befinder sig i.

- Hvis vi eksempelvis ser på kvinder i børnefamilier, så er det nok den gruppe, der er allermest presset tidsmæssigt. Derfor udgør de et massivt marked for produkter og services, der øger optimeringen af tidsforbruget og skaber effektivitet i dagligdagen. Derimod vil man, hvis man ser på den yngre generation i højere grad tale om en søgen efter identitetsskabende produkter, forklarer Kirsten Poulsen og tilføjer, at man dermed i høj grad skal passe på med at tænke i klassiske kvindemodeller i en given produktgruppe, da der ofte vil være sammenfald på tværs af mænd og kvinder i lige så høj grad som på tværs af kvinder og kvinder. 

- Virksomheder risikere, at det får kvinder til at fravælge et produkt, hvis det bliver for stereotypt – at her er et ’pussenusset’ produkt til kvinder. Det handler om at få veldokumenteret, hvad de efterspørger. Viser det sig, at farven er mere afgørende for kvinder, så giv dem valgmuligheden, men pas på med at stemple produktet, siger Kirsten Poulsen.

Læs også:
Sådan rammer din kommunikation helt rigtigt
Kvinder blev ny målgruppe for Ergotel
Stort potentiale i produkter til 50+'er

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere